• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

euro's en eurocenten splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robotto

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2000
Ik wil via Excel een via een formule berekend eindbedrag splitsen over 2 cellen. In de 1e cel komen de hele euro's( het bedrag VOOR de komma), in de 2e cel alleen de eurocenten (het bedrag ACHTER de komma).

De reden van dit alles: ik wil op deze manier een acceptgiro automatisch door excel laten vullen.

Wie heeft een elegante oplossing?

Hiermee zal het wel lukken.
=WAARDE(RECHTS(E6;2)) Uiteraard is E6 een variabele, hier moet de betreffende cel in genoemd worden.

Toch niet.....

als ik bijvoorbeeld =waarde(links(e6;9)) invul voor de hele euro's gaat excel dit bedrag ook afronden op hele euro's. Voor een bedrag van 220,75 wordt dan de waarde 221 berekend.
Kan ik nog ergens "regelen" dat er niet wordt afgerond?

Ook wordt bij een bedrag van 220,00 en de formule =waarde(rechts(e6;2)) een waarde van 20 berekend terwijl dit 00 zou moeten zijn?

Laatst bewerkt:
Mayniak666,

dit werkt idd goed voor de hele euro's maar mijn probleem met de eurocenten werkt nog steeds niet naar wens.

Heb je hier ook een oplossing voor?

Je moet voor =WAARDE(RECHTS(E6;2)) ook 2 invullen en niet 9. Met 2 wordt het aantal aangegeven wat afgesplitst moet worden dus € 2345,56 wordt 56.
De eerste cel geef je een format met 0 decimalen in de 2e cel zet je de vermelde formule.

Laatst bewerkt:
Bij de "rechtse" waarde heb ik ook 2 opgegeven; alleen als bij het bedrag twee nullen achter de komma staan werkt het niet: bij 220,00 wordt een waarde van 20 weergegeven ipv 00.

Bij de "linkse" waarde moet ik wel een 9 (in ieder geval een cijfer groter dan 2) opgeven omdat anders geen 220 wordt weergegeven maar 20 voor hele euro's. Ik ga er dus van uit dat dit cijfer in de weergave het aantal decimalen links van de komma bepaald.

Hoi Robotto,

Andere oplossing:
Bedrag in Euro's: =geheel(bedrag)
Bedrag in centen: =rest(bedrag;1)*100

Jeroen

Hoi Robotto,

Wat dacht je van deze oplossing.

A1=bedrag wat gesplitst moet worden
A2=AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(A1;0)
B2=(A1-A2)*100

Gr, Fred

jzeedijk/lucky fred:

ik zal het effe testen met verschillende bedragen....

mijn voorkeur gaat uit naar de oplossing van jzeedijk omdat in die van lucky fred een extra verwijzing is opgenomen (lijkt iets omslachtiger).

Maarre.... beide oplossingen werken prima!!!:thumb:

Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage. Ik ben weer een tevreden mens.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan