Evaluatie linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

kenikavanbis

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 mei 2007
Ik teste afgelopen tijd verschillende systemen

UBUNTU DEBIAN MIND

UBUNTU
was zeer gemakkelijk te gebruiken maar naar mijn mening net iets te weinig instellingen.
One software is standaart geinstalleert en voor mij een issue (er wordt niet gevraagd of hij backups buiten de computer mag bewaren)

DEBIAN
snel en ervaart al sneller.
Nadeel of kan ook als voordeel gezien worden maar dit vindt ik meer een nadeel dat je je wachtwoord nodig hebt om af te sluiten als je ingelogd bent

MIND
werd geinstalleert via usb merk op als je boot niet mee wil je ook via een oude windows installatie cd kan opstarten in de mind installeren(was bios probleem)
mind heeft veel instelling waarvan je het bos uit de bomen niet ziet. Op sommige pc's wil hij standaart querty gebruiken reden onbekend.
start met een 17 of 19 inc voor installatie bij zeer grote schermen zoals een tv kan het zijn dat hij zo kleine letterjes krijgt dat je eerst een andere mind nodig hebt om het ingesteld te krijgen.De grote icoons zorgden dan dat je het toch gemakkelijk kon weervinden.
bij mind is de grootste opmerking hij wil telkens de wireless aanzetten en kan zo een beveiligd netwerk ondermijnen.(dit vondt ik niet terug in de nadere linux versies)(dit zal mogelijks komen door mensen die na het afzetten vragen stellen hoe het weer aan te zetten dus komt op standaart weer aanzetten)

REDHAT(minder recente installatie)
handig, zonder meer duur en wijkt te veel af van de standaard. De vraag of zij geld mogen vragen voor de opensouce lijkt me vreemd.

OOIT iets van fedora gezien.
is comercieel leek op dat momment tussen ubuntu en mind te hangen van functionaliteiten

ik ben nog aan het zoeken hoe ik bij mind de wifinetwerk bij het opstarten kan afzetten

Hoi, leuk dat je Linux uitprobeert.

Even wel een opmerking:
Het is Linux Mint (met een t en Linux ervoor ;) )

Red Hat Enterprise Linux is geen gratis software. De klant betaalt geen licentiekosten, maar een jaarlijks bedrag per server voor support. Deze distributie biedt een uitstekende ondersteuning voor de belangrijkste server hardware. Dus minder geschikt voor thuisgebruikers. Niet aan beginnen dus.

Je kan nog de volgende uitproberen: Xubuntu (handleiding vind je in de nieuwsbrief sectie) of Linux Mint xfce.
Dit zijn beide lichtere uitvoeringen.

Wifi zet je uit in de Opstarttoepassingen.
Netwerk staat niet standaard in deze opstarttoepassingen (staat er wel, maar je ziet deze niet)
Het is verstandiger om deze gewoon handmatig uit te zetten.
Wil je het netwerk wel helemaal uitzetten zodat dit niet opstart bij opstarten pc, dan moet je 2 commandio's in de terminal doen. OF dat geschikt is voor een beginner, ik denk van niet. Daarom de uitspraak erbij dat het geheel op eigen risico is.

Open een terminal en typ: (kopieer dit en plak het in de terminal)

Code:
cd /etc/xdg/autostart

daarna:
Code:
sudo sed --in-place 's/NoDisplay=true/NoDisplay=false/g' *.desktop
type je wachtwoord in, je ziet niet wat je typt, maar dat is normaal.

Wil je het terugdraaien, dan doe je dit in de terminal:
Code:
sudo sed --in-place 's/NoDisplay=false/NoDisplay=true/g' *.desktop

Laatst bewerkt:
Debian kun je ook afsluiten zonder wachtwoord. Ik heb het in ieder geval niet nodig.
Bij het opstarten kun je het ook inrichten dat je het wachtwoord niet hoeft in te geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan