even/oneven rijen anders in formulier

• Onderwerp starter Onderwerp starter wake
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wake

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2007
Hallo,

ik heb een Doorlopend formulier en nou wil ik eigenlijk bij alle oneven records een andere achtergrond kleur op mijn label.

(dus de eerste moet wit zijn, en de 2e een kleur, 3e wit, 4e kleur enzovoorts..)

Weet iemand hoe ik dit kan maken?

Wake,

Dit is niet mogelijk omdat de achtergrondkleur van de Detail-regel voor alle regels geldt.
Wat je wel kan doen is een rechthoek op de achtergrond zetten en die steeds afhankelijk van het even/oneven zijn van het recordnummer een andere kleur geven.

Wim

dat laatste had ik al uitgedacht, maar ik weet niet hoe ik het kan veranderen van kleur

naam.backcolor maar waar moet dat op komen staan?

dat laatste had ik al uitgedacht, maar ik weet niet hoe ik het kan veranderen van kleur

naam.backcolor maar waar moet dat op komen staan?

Je zal dat in VBA kunnen doen door de oneven/even recordnummers uit te vragen.
Ik weet zo gauw niet hoe de recordnummers op kan halen, maar misschien weet iemand anders dat.
En dan bij oneven naam.backcolor = RGB(255,0,0) = rood
En bij even naam.backcolor = RGB(0,255,0)

succes

ik heb nog gegoogled, maar nergens gevonden welke variable aan record nummers hangt..

weet iemand dat? :confused:

Hoe je dat kan doen in een rapport kun je vinden op onderstaande link:

http://www.datapigtechnologies.com/flashfiles/linenuminreport.html

Nu is het probleem hoe krijg ik een regelnummer in een query. In de bijlage zit een query waarin een regelnummer wordt gemaakt in het laatste veld "Regelnummer". Nu moeten we dat nog vertalen naar een doorlopend formulier. Hiervoor gebruiken we de voorwaardelijke opmaak, zoals die ook in het voorbeeld van het rapport wordt gebruikt.

Het volgende probleem is als het nummer veld de focus heeft de velden in dat geval niet zichtbaar zijn. We maken dus een veld aan de we bij het openen de focus geven en maken tevens het veld zo klein zodat we het niet meer kunnen zien. In het voorbeeld kun je het veld terug vinden onder de naam txtFocus.

Ik hoop dat ik niets vergeten ben bij het uitleggen. Bekijk het voorbeeld maar eens.

mvg
Charles

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoe je dat kan doen in een rapport kun je vinden op onderstaande link:

http://www.datapigtechnologies.com/flashfiles/linenuminreport.html

Nu is het probleem hoe krijg ik een regelnummer in een query. In de bijlage zit een query waarin een regelnummer wordt gemaakt in het laatste veld "Regelnummer". Nu moeten we dat nog vertalen naar een doorlopend formulier. Hiervoor gebruiken we de voorwaardelijke opmaak, zoals die ook in het voorbeeld van het rapport wordt gebruikt.

Het volgende probleem is als het nummer veld de focus heeft de velden in dat geval niet zichtbaar zijn. We maken dus een veld aan de we bij het openen de focus geven en maken tevens het veld zo klein zodat we het niet meer kunnen zien. In het voorbeeld kun je het veld terug vinden onder de naam txtFocus.

Ik hoop dat ik niets vergeten ben bij het uitleggen. Bekijk het voorbeeld maar eens.

mvg
Charles

Ik zie in jouw bijlage niets terug van het kleuren van regels in een formulier. Er zit zelfs geen formulier in je bijlage!

Wim

Wat doe je dan? Als ik de bijlage open zonder op te slaan zie ik wel degelijk een formulier.

Ik zie toch echt een frmKlanten bij de formulieren. Wel vreemd. Ik heb al problemen met het plaatsen van gezipte bestanden en ik ben niet de enige. Heb af en toe op deze site ook problemen met het openen van de pagina's. Niet alleen op mijn computer maar ook op andere computers. Heel raar.

Zie plaatje als voorbeeld

Bijlagen

• Knipsel2.JPG
    Knipsel2.JPG
    90 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Maak een veld "Regelnummer" aan in je query. Zie onderstaand voorbeeld. De ID is een autonummeringsveld.

Regelnummer: (Select Count (*) FROM tblKlanten as Temp WHERE [Temp].[ID] < [tblKlanten].[ID])+1

Maak een doorlopendformulier gebaseerd op de query.

Zet in het veld regelnummer de navolgende voorwaardelijke opmaak.

Voorwaarde 1
Expressie is ([Regelnummer] Mod 2)
en stel de achtergrond kleur in.

Maak de breedte van het veld regelnummer gelijk aan de hele regel. Zet nu alle velden op het veld regelnummer. Nu gaat het fout als het veld regelnummer de focus krijgt. Op die regel zijn dan de andere velden niet meer zichtbaar. Ik heb nu een veld aangemaakt bv txtFocus. De hoogte en breedte van het veld heb ik ingesteld op 0,01 en dit veld heeft de focus bij het openen van het formulier.

Of geef een mailadres op, dan mail ik hem wel.

mvg
Charles

Laatst bewerkt:
Maak een veld "Regelnummer" aan in je query. Zie onderstaand voorbeeld. De ID is een autonummeringsveld.

Regelnummer: (Select Count (*) FROM tblKlanten as Temp WHERE [Temp].[ID] < [tblKlanten].[ID])+1

Maak een doorlopendformulier gebaseerd op de query.

Zet in het veld regelnummer de navolgende voorwaardelijke opmaak.

Voorwaarde 1
Expressie is ([Regelnummer] Mod 2)
en stel de achtergrond kleur in.

Maak de breedte van het veld regelnummer gelijk aan de hele regel. Zet nu alle velden op het veld regelnummer. Nu gaat het fout als het veld regelnummer de focus krijgt. Op die regel zijn dan de andere velden niet meer zichtbaar. Ik heb nu een veld aangemaakt bv txtFocus. De hoogte en breedte van het veld heb ik ingesteld op 0,01 en dit veld heeft de focus bij het openen van het formulier.

Of geef een mailadres op, dan mail ik hem wel.

mvg
Charles

Bedankt voor de aanvulling maar dan heb ik toch twee opmerkingen:
1. Als je autonummering hebt gebruikt dan gaat dat goed zolang je maar geen records verwijderd. als je dat nl doet dan krijg je even/even of onveven/oneven achter elkaar is je tabel te staan.
2. Om het focus probleem op te lossen zijn er diverse manieren
a. Je kan bij het veld instellen op het tabblad 'gegevens' en dan 'Ingeschakeld Nee' en 'Vergrendeld Ja'. Dan zal het veld nooit de focus kunnen krijgen.
b. Je kan ipv van een veld ook een rechthook opnemen, deze naar de achtergrond verplaatsen. Wel moeten dan allen velden die voor de rechthoek komen te staan ook dezelfde achtergrond kleur hebben als de rechthoek.

Succes.

Wim

Bedankt voor de aanvulling maar dan heb ik toch twee opmerkingen:
1. Als je autonummering hebt gebruikt dan gaat dat goed zolang je maar geen records verwijderd. als je dat nl doet dan krijg je even/even of onveven/oneven achter elkaar is je tabel te staan.

Daarom maak ik met het veld regelnummer een nieuw veld aan die op basis van de ID de regelnummering opnieuw opzet. Ik heb daarna een aantal records verwijder en ook bij opvolgende even/even ID's of oneven/oneven ID's bijft het met het regelnummer gewoon werken. In mijn voorbeeld heb ik opvolgend ID 11, 17 met regelnummer 11, 12.

2. Om het focus probleem op te lossen zijn er diverse manieren
a. Je kan bij het veld instellen op het tabblad 'gegevens' en dan 'Ingeschakeld Nee' en 'Vergrendeld Ja'. Dan zal het veld nooit de focus kunnen krijgen.

Dat heb ik inderdaad gedaan (Ingeschakeld nee en vergrendeld ja), maar je geloofd het niet de oneven regels kan ik het veld regelnummer selecteren en bij de even regels niet. Rara jij mag het zeggen.

b. Je kan ipv van een veld ook een rechthook opnemen, deze naar de achtergrond verplaatsen. Wel moeten dan allen velden die voor de rechthoek komen te staan ook dezelfde achtergrond kleur hebben als de rechthoek.

Hoe ga je dat dan oplossen bij de voorwaardelijke opmaak?

Kan ik je het bestand mailen misschien? Je kunt mij een mail sturen via mijn profiel.

mvg
Charles

Kan ik je het bestand mailen misschien? Je kunt mij een mail sturen via mijn profiel.

Charles, ik heb geen voorbeeld aangemaakt dus dat kan ik je niet doorsturen.

Het zijn maar gewoon wat gedachtpuntjes over jouw onderwerp.

Hoe ga je dat dan oplossen bij de voorwaardelijke opmaak
Ik was niet bezig met voorwaardelijke opmaak, maar dacht meer aan het instellen via en macro, vandaar.

Wim

Wim,

Ik vroeg of ik mijn voorbeeld naar jou kon mailen (wellicht kun je hem dan wel openen en alles zien). Als jij mij een mailtje stuurt via mijn profiel, heb ik jou mailadres om dat te doen.

mvg
Charles

Wim,

Ik vroeg of ik mijn voorbeeld naar jou kon mailen (wellicht kun je hem dan wel openen en alles zien). Als jij mij een mailtje stuurt via mijn profiel, heb ik jou mailadres om dat te doen.

mvg
Charles

Is niet nodig, kan nu wel alles zien in jouw bestand.
Ik ga even kijken

Wim

Is niet nodig, kan nu wel alles zien in jouw bestand.
Ik ga even kijken

Wim

Zie mijn oplossing in de bijlage.

In de macro wordt gekeken naar het regelnummer en op basis daarvan wordt de kleur van 'Vakregel' (de rechthoek op het formulier) van kleur voorzien of niet.
Hierdoor ben je geneuzel met 'focus' helemaal kwijt.

Succes.
Wim

Bijlagen

Net zo als sis123 in de andere posting kan ik je zip bestanden niet openen. Kun je hem als rar bestand plaatsen?

Ik denk dat het ligt aan IE8. Heb het bestand nu gedownload met Google Chrome een FF. Nu kan ik het bestand wel uitpakken.

Maar ik zie alleen maar blauwe regels.

Bijlagen

• KnipselWim.JPG
    KnipselWim.JPG
    78,7 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Net zo als sis123 in de andere posting kan ik je zip bestanden niet openen. Kun je hem als rar bestand plaatsen?

Ik denk dat het ligt aan IE8. Heb het bestand nu gedownload met Google Chrome een FF. Nu kan ik het bestand wel uitpakken.

Maar ik zie alleen maar blauwe regels.

Dan moet je wel toestaan dat er macro's worden uitgevoerd.

Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan