even voor de zekerheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

spongbob

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2013
De pc van mijn zussen is vrij oud en ik zou hem opnieuw willen installeren, mijn zussen zijn echter niet thuis dus ik weet niet welke bestanden ze willen houden en welke niet, dus mijn vraag is: als ik een back-up maak en de pc opnieuw installeer en daarna de back-up terug zet, worden dan alle bestanden behouden en worden ze op dezelfde plaats terug gezet?

Laatst bewerkt:
Nee, dit gaat niet lukken en stel dat het zou lukken dan is het niet aan te bevelen.
Als je een oude pc opnieuw inricht, installeer je altijd de laatste versie van programma's. Instellingen van elk programma zal je opnieuw moeten doen.
Gebruikersbestanden, email, favorieten, enzo kun je wel goed backuppen en later op dezelfde plek (als je dat wilt tenminste) terugzetten.
Ik begrijp dat het om XP gaat, vergeet dan niet om
C:\Documents and Settings\{naam}\Application Data
tot en met
C:\Documents and Settings\{naam}\Mijn documenten
te backuppen

*** aanvulling
Zorg dat je alle mappen kunt zien door in Extra > Mapopties "Verborgen bestanden en mappen weergeven" aan te zetten.

Laatst bewerkt:
het kan perfect, maar je moet dan een programma zoals acronis true image gebruiken.
je maakt een image van je C, en installeert daarna een nieuw os.
wil je terug, dan installeer je opnieuw acronis en daarmee zetje de eerder gemaakte image terug.

Bedankt voor de antwoorden! De computer heeft als besturingssysteem Windows 7. Als ik acronis true image gebruik, kopieert hij dan de hele schijf?
Want er staan waarschijnlijk nog wel bestanden op die er niet meer moeten opstaan en als ik de image dan terug zet dan staat de schijf weer zo vol als voordien.

Waarom neem je het risico om het te doen als ze er niet zijn...? Doe dit als ze er wel zijn, laat ze eerst hun eigen backup maken,.... die hebben ze vast al ... ;) en dan kun je altijd nog imagen.
Het backup programma Redo is ook een optie.
Maak anders 2 kopien v/d backups op verschillende externe schijven... stel dat er 1 niet goed is... heb je de ander nog...

Je kunt ook te voortvarende aan de slag gaan..... in principe is het niet jouw verantwoording...maar je krijgt wel heel veel problemen als het mis gaat... Zit je daar op te wachten... ook al bedoel je het goed?

Acronis heeft verschillende mogelijkheden om bestanden te back-uppen normaal. Als je clone HDD neemt maakt hij inderdaad een complete kopie van je HDD . Deze is wel handig als je bvb je Sata HDD wil overzetten naar een SSD , maar na een format deze bestanden terugzetten , staat alles er weer op zoals net voor de Format. Ik zou toch even proberen van je zussen te horen krijgen wat ze zeker niet mogen kwijt zijn, en enkel deze bestanden back-up van maken. En dan pas een Format uitvoeren.

Oke, het lijkt me dus beter om te wachten tot ze terug thuis zijn en ze zelf een back-up te laten maken.
Bedankt voor de antwoorden iedereen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan