• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ewerkte uren bereken voor meerdere gebruikers

Status
Niet open voor verdere reacties.

intered

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2004
In outlook vullen we in de agenda in welke uren de 'gebruikers' werken en wordt dat handmatig bij elkaar opgeteld. Dus ik dacht dat moet makkelijker kunnen, dus ben opzoek gegaan.

Inmiddels voor elkaar gekregen om de agenda te exporteren naar Excel. Alleen lukt het me niet om er een som op los te laten die het automatisch uitrekend. Zouden jullie me daar mee kunnen/willen helpen?

Bijgaand een document als voorbeeld:

Bekijk bijlage Voorbeeld.xls

Hoi,

Hiervoor gebruik je de functie =SOM.ALS()

In J4:
=SOM.ALS(A2:A17;I4;F2:F17)
In de onderliggende drie cellen gebruik je dezelfde formule, alleen het criterium (in bovenstaande formule I4) wordt I5, I6 resp I7.

Nog handiger: geef het bereik A2:A17 de naam gebruiker, en F2:F17 uren.
De formule in J4 wordt dan =SOM.ALS(gebruiker;I4;uren)
En je kunt deze dmv slepen kopiëren naar de onderliggende drie cellen.

De formule om het juiste aantal uren te krijgen (ook als de werktijd overgaat van de ene in de andere dag):
Voorbeeld in F2:

=ALS((E2-C2)<0;((E2-C2)*24)+24;(E2-C2)*24)

Die kan je naar beneden kopiëren.

Laatst bewerkt:
whow, dat ziet er al super uit! Bedankt voor de snelle reactie!

Nu is het ook nog de bedoeling om dit per week, per gebruiker uit te rekenen.

In kolum J17 de totalen van week 1 voor gebruiker 1
In kolum K17 de totalen van week 2 voor gebruiker 1
In kolum J18 de totalen van week 1 voor gebruiker 2
In kolum K18 de totalen van week 2 voor gebruiker 2
enz.

De uitdaging is dat week 1 op de 16de van iedere maand begint, en dus op de 15de van iedere maand eindigd.

Is zoiets ook mogelijk?

Hoi,

Fijn dat je tot hiertoe geholpen bent, maar heb je zelf al wat moeite gedaan om je in Excel te verdiepen?

Bij dat woord 'uitdaging' krijg ik altijd het idee, dat mensen die dat zeggen ánderen proberen te triggeren zich vooral voor jou uit te sloven en ik krijg dan de neiging om te reageren 'voor welke prijs ....'
Dat woord 'uitdaging' geldt - lijkt het - wél mij en anderen hier op Helpmij, maar niet jouzelf .... zoiets?

Veel succes verder

Laatst bewerkt:
Ik begrijp je punt, en ben het er ook wel mee eens. Op zicht red ik me redelijk met excel, maar als het om zulke ingewikkelde (voor mij dan) sommen gaat... wordt het lastig. Niet iedereen is daar even handig in.

Het prince van de som die ik nodig heb, begrijp ik wel redelijk. Zoek in kolum A naar 'Gebruiker 1' zet in bijv in J17 de datum 16-11-2010 en dan +6 en laat excel dat vergelijk met de totaal uren die in kolum F staan.
Dan kom ik met mijn gedachten gang op dit uit SOM.ALS(A2:A149;(J17+7);F2:F149) hetgeen wat resulteerd in 0

Ik ben er inmiddels al een paar dagen mee bezig geweest, en heel wat internet sites doorgenomen. Maar kom er nog steeds niet uit hoe ik het zou moeten doen.

Extra kolom toevoegen en daar het weeknummer laten uitrekenen.

Code:
=WEEKNUM(B2)

Thanks! Inmiddels in kolom G het weeknummer gezet en de volgende som gebruikt

Code:
=SOM.ALS($G$2:G$200;J17;$F$2:$F$200)

J17 = weeknummer

Nu nog ff kijken of ik het per gebruiker en per week bij elkaar kan laten optellen. Als ik de som gebruik die ik in eerste instantie dacht dat die goed zou zijn krijg ik de melding "U hebt voor deze Functie teveel argumenten gebruikt".

Dus nog ff puzellen hoe ik dat kan oplossen..

@raymond

Code:
=SOM.ALS($A$1:$F$17;J4;$G$2:$G$17)
`

moet zijn

Code:
=SOM.ALS($A$[COLOR="red"][B]2[/B][/COLOR]:$F$17;J4;$G$2:$G$17)

tevens het bestand van raymond nog aangevuld met de uren van de medewerker per week.

dit kan met de somproductformule (zie bijlage)

ook kan dit met een filter (zie 1e regel in de bijlage)

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Oh, dat werkt nog eens makkelijk! Ik zat de hele verkeerde kant op te zoeken, zocht het in ingewikkelde sommen. Nooit geweten dat een draaitabel zo makkelijk werkt!
Na wat uitzoeken heb ik de draaitabel ook perfect werkend gemaakt in me eigen document!

Weer wat geleerd! :) Heel erg bedankt daarvoor! /bow

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan