Ex. harddisc ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

humpy

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2000
Kan iemand mij vertellen wat de voor en na delen zijn van een ex.hd.
En waar ik op moet letten als ik er 1 aan wil schaffen.
Het gaat om het opslaan van mp3 wat dan ook wat makkelijker lijkt om hem bij iemand anders wat nummers te laten horen .

voor en tegen

Bijna iedereen kan tegenwoordig een USB disk aansluiten.

nadeel:
Dacht dat 98 eerst driver moet hebben.
In win2K en XP niet vergeten eerst in schijfbeheer aan te melden.

Eric.

Snelheid

USB 1.1 is trager dan 2.0

2.0 is wel downgrade compatible

Ext heeft wel een kastje mat voeding voor de HDD nodig. Maar verder maakt het niet uit.

Je kunt ook firewire nemen, maar niet iedereen kan dat aansluiten.

Eric.

Voordat ik er mee aan het werk gaat .en alles vast loopt.
(In win2K en XP niet vergeten eerst in schijfbeheer aan te melden.)
Waar kan ik dat vinden?

Hier

Configuratiescherm, systeembeheer, computerbeheer en dan schijfbeheer.

Eric.

P.S. loopt niet vast, doet het gewoon niet.

Ongeformateerd

Een ongeformateerde schijf kan helaas door geen enkele computer gelezen worden.

Formatteren is nodig zodat de computer weet waar hij op de schijf moet zoeken. Hij maakt een soort index die verwijst naar fysieke locaties (tracks en sectoren) en bij formatteren zal hij al die fysieke locaties bestempelen als zijnde leeg.

Schrijf je wat weg dan worden daar een aantal sectoren voor gebruikt en markeert hij ze als in gebruik. Hij onthoudt ook wat de eerste en de laatste is. (dit is in grote lijnen hoor)

Je kunt met FAT32 formateren, in 2K en XP tot 32 gig en in 98 tot 127 gig. Dit laatste geeft veel verlies aan overhead.

In 2K en XP is ntfs te verkiezen, begin met een partitie van b.v. 32 gig. Maak hem daarna dynamisch dan hoef je niet direct te beslissen hoe groot de volgende partitie (heet dan volume) moet zijn, je kunt later hem altijd groter maken.

Alleen 98 computers kunnen hem dan niet lezen !!

Eric.

Ik heb nu de schijf aangesloten op ieee 1394 maar moet hem nog formateren maar hoe doe ik dat ?
Ik heb een
Lacie D2 160GB
En wil heb hem aangesloten op een
Win XP home ed.
pentium 4 2.66 GHz
80 GB/7200 RPM
533 MHz
512 MB DDR

Ok je hebt firewire genomen, je weet dat alleen mensen met moderne moederborden daar mee kunnen omgaan, maar dit terzijde.

Je gaat naar schijfbeheer, en daar moet hij te vinden zijn. Klik op de schijf met rechts, dan krijg je een aantal opties.

Als hij nog niet online is moet je hem eerst aanmelden.

Het wijst zich meestal vanzelf.

Beslis wat je wilt. Fat32 zou je om de maximale ruimte te krijgen moeten opdelen in 10 parties van 16 gig. Dus moet je eerst een primaire partitie maken van 16 gig en daarna een extended partitie van de maximale grote (dat is dus de rest) en in die extended partitie maak je dan logische stations van 16 mb per stuk (kost je wel 16 letters van het alfabet).

Als je beslist 32 gig partities te maken krijg je er maar 5, maar je loopt het risico tot 15,9 K per bestand weg te gooien. Dus als je veel bestanden er op zet is dat niet slim.

Of dus NTFS:
Je formateerd 32 gig (primaire partitie) en daarna {als hij klaar is} met rechts op de schijf klikken (in het grijze deel waar staat Schijf x, standaadschijf staat) en kies voor omzetten naar dynamisch.

Daarna kun je net zoveel volumes maken als je wilt die je ook aan mappen kunt hangen die je in die eerste partie maakt.

Let me know.

Eric.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan