• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2003 bestand te groot gemaakt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Exportzeeuw

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2007
Hoi,

Voor mijn werk heb ik een bestand gemaakt in excel 2003.
24 tabbladen, 330 MB. Op zich veel te groot, maar overzetten naar access oid was (en is) geen optie.
De tijd om het hele ding door te rekenen (i7-680) was eerder deze week 45 min (autom opslaan staat uit en herberekenen op handmatig).
Eergisteren daalde die tijd (terwijl er ruwe data én formules waren toegevoegd) naar ca 25 min, verder zag ik dat bepaalde kolommen niet waren bijgewerkt.

Voor mij duidelijk dat we over een of andere grens zijn heengegeaan, maar kan iemand aangeven waar die ligt en of die grens bij 2007 of 2010 echt veel hoger ligt.

ivm vertrouwelijkheid kan ik niet meer aangeven.

Alvast bedankt.

gr export

Je hoeft niet te weten waar de exacte grens ligt. Alles groter dan enige Megabytes is gewoon niet geschikt om op die manier bewerkt te worden. Bedrijfsmatig gezien is het natuurlijk ook volkomen flauwekul. Er zijn namelijk maar 2 mogelijkheden
-Of de oplossing draagt serieus iets bij aan het bedrijfsresultaat (minder kosten, hogere productiviteit, etc) en dan verdient dit ook een serieus budget en stabiele oplossing (is ook geen probleem, want bedrijfskritisch)
-Of de oplossing draagt niks bij aan het bedrijfsresultaat. Kan dus in de prullenbak.

Hoi,

Dank voor je reactie, maar veel schiet dit niet op.
Je hebt een puntje over "bedrijfsmatige handigheid" met dit soort oplossingen, maar het is nu eenmaal niet anders. Op de korte termijn is er even geen andere oplossing voorhanden, in de nabije toekomst moet dit bestand over worden gezet naar SQL/Access.

Voor de korte termijn is 'kan-niet-en-er-is-geen-oplossing-voorhanden' niet een antwoord waar ik mee aan hoef te komen, de vraag is wordt dit probleem opgelost.

Overigens, ik werk regelmatig met bestanden die zonder formules > 30 Mb bedragen, dat werkt (bewezen) even goed als een bestand van 1Mb. De vraag is alleen of de grens tussen 'werkt wel' en werkt niet' qua aantallen formules flink verschilt tussen 2003 en latere versies. ik kan nergens nl vinden dat als je onder de max aantal werkbladen, kolommen en rijen blijft, er toch een punt kan komen waarop niet alle formules worden doorgerekend (een flink rood kruis in mijn scherm zou al schelen).

gr Export

Waar de grens ligt weet ik niet, ik dacht ergens gelezen te hebben dat hogere versies van excel juist niet sneller zijn...
Heb zelf ook met zeer grote bestanden gewerkt, somproduct formules, matrix formules en voorwaardelijke opmaak vertagen de boel enorm. Dit oplossen middels vba kan een behoorlijke wachttijd schelen

google op "excel limits 2003 size" en vind dat het werkgeheugen voor excel 2003 gelimiteerd is tot 1GB

daarnaast kunnen oudere versies ongemerkt steeds meer overbodige data verzamelen en opslaan, bestanden met nauwelijks data zijn dan gigantisch groot
google op "excel bloat"

Laatst bewerkt:
Ik vergelijk het even met oudere versies van Outlook. Je kon de .pst file ook veel groter dan de limieten maken zonder problemen. Het enige risico was dat het bestand van het een op andere moment niet meer kon werken. Vervolgens bleek er dan met geen mogelijkheid het bestand weer werkend te krijgen.

Dit zelfde zou natuurlijk ook wel eens voor je Excel file kunnen gelden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan