• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2003/open office || Vraag mbt rekenen met datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huperdepuup

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2009
Hallo lezer!

Voor mijn werk moet ik een opdracht uitvoeren. Ik word geacht verschillende periodes bij elkaar op te tellen. Men wilt dit in een excel sheet.

De periodes die ik wil optellen zijn bijv.
01-01-2001 tot 05-05-2005
en
06-06-2006 tot 07-07-2007
Het lukt mij om apart het aantal jaar, datum en dagen in excel weer te geven. Nu moet ik die twee periodes bij elkaar zien te krijgen. iemand enig idee?

Mocht iemand anders een idee hebben om dit vraagstuk op te lossen, totaal in een andere weg, maar met dezelfde uitkomst, zou ik die ook graag willen horen

Zie hieronder mijn excelbestand en een afbeelding ervan
1260276091-630.jpg

Alvast bedankt

Bijlagen

=WAARDE(D2)-WAARDE(C2)+WAARDE(G2)-WAARDE(F2) & " dagen"

=WAARDE(D2)-WAARDE(C2)+WAARDE(G2)-WAARDE(F2) & " dagen"
Bedankt voor de snelle reactie. Dit helpt me al opweg, maar ik heb nu alleen de dagen. Ik zou graag de dagen, maanden en jaren willen spitsen.

Stel je hebt 2 periodes

1e periode: x jaar x maand 15 dagen
2e periode: y jaar y maand 16 dagen
totaal: z jaar z maand 31 dagen

Is die 31 dagen nu:
1 maand (januari heeft 31 dagen)
1 maand en 1 dag (april heeft 30 dagen)
1 maand en 2 dagen (februari in schrikkeljaar heeft 29 dagen)
1 maand en 3 dagen (februari in niet schrikkeljaar heeft 28 dagen)

Met andere woorden je kunt niet zomaar 2 periodes optellen en dat dan vertalen in jaar maand dag.
Je zult daar goede afspraken over moeten maken.
Of toch maar rapporteren in alleen dagen.

Zoals je op de basisschool geleerd hebt kun je alleen maar identieke eenheden optellen.
De basiseenheid voor datums is de dag.
Met schrikkeljaren en maanden die 28-31 dagen kunnen bevatten, kun je na sommatie niets zinnigs zeggen
Het enige wat je nog wel veilig kunt stellen is het aantal weken dat iemand in dienst is geweest.

Zoals je op de basisschool geleerd hebt kun je alleen maar identieke eenheden optellen.
De basiseenheid voor datums is de dag.
Met schrikkeljaren en maanden die 28-31 dagen kunnen bevatten, kun je na sommatie niets zinnigs zeggen
Het enige wat je nog wel veilig kunt stellen is het aantal weken dat iemand in dienst is geweest.

Dat heb ik inderdaad op de basisschool geleerd. Echter, excel rekent wel met schrikkeljaar. Dus als je het aantal gewerkte dagen minus de huidige datum, rekent excel ook 29-02-2008 uit en 28-02-2007. Het vraagstuk is gelukt met dank aan jullie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan