• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel 2003 zoeken in validatie voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mberns

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2008
Ik heb onlangs een zeer omvangrijk excel bestand van een collega gekregen of ik daar wat aanpassingen in kan doen.
Natuurlijk loop je dan de formules na op verwijzingen en hiervoor kan ik redelijk eenvoudig met ctrl-f zoeken op verwijzingen om te zien of ik alle verwijzingen te pakken heb.

Daarnaast zijn er een groot aantal validaties aangebracht op basis van verwijzingen naar een cel waarop een keuze gemaakt wordt welke lijst voor validatie gebruikt moet worden.

Nu is de vraag is het mogelijk om naar verwijzingen te zoeken binnen de validatie voorwaarden?

(helaas kon google geen uitkomst bieden, dit kan uiteraard ook aan mijn zoekvoorwaarden hebben gelegen)

Beste mberns ;)

Via INVOEGEN - NAAM - VALIDEREN.

Groetjes Danny. :thumb:

Danny bedankt ovor je snelle reactie,
ik gebruik helaas een Engelse versie en verder dan "Insert - Name " kom ik niet omdat er geen "validate" of iets in die richting staat.
Mocht je verwijzen naar het menu data - validation daar kan inderdaad handmatig de cellen nalopen met een validatie en naar welke cel deze verwijst.

Misschien handig om mijn vraagstelling iets te verduidelijken
In cel L2 komt een getal van 1 tot en met 4

Op basis van deze cel komt er in cel C9 een validatielijst naar voren middels de volgende voorwaarde:
=IF(L2=1;Naam;IF(L2=2;NaamT;IF(L2=4;NaamG;NaamB)))

Nu zijn er echter nog meer cellen welke ook gevalideerd worden op basis van de verwijzing naar L2, is het mogelijk om deze cellen te vinden? zat zelf al bij Edit - go to waarbij ik al wel alle cellen met validatie kan selecteren maar nog niet de cellen met validatie en een verwijzing naar L2.

Groet,

mberns

Beste mberns ;)

Heb geen Engelse versie van Excel.
Maar wat staat er dan nog bij INSERT - NAME -

Het moet daar toch staan :confused:

gevalideerde cellen (en nog een aantal andere handige zaken) kun je vinden
met "ga naar" in het menu bewerken.
Druk CTRL + g om daar te komen en klik vervolgens op special
Daar kun je aangeven welke soort cellen je geselecteerd wil hebben.

mvg leo

Laatst bewerkt:
Beiden bedankt weer voor de reacties,
wat er bij name staat zijn de volgende 5 opties:
1 Define
2 Paste
3 Create
4 apply
5 Label

en helaas had ik zelf de functie "Edit - Go to" (ga naar) ook gevonden waarbij ik dus wel kan zien welke cel er gevalideerd is echter zitten hier ook validaties tussen die niks te maken hebben met de verwijzing naar cel L2 en die wil ik dus eigenlijk ook niet zien.

Beste mberns ;)

Ik denk dat ik fout was in mijn vorige post #2

Het moet zijn INSERT - NAME - DEFINE

Hier gaat je het zeker terug vinden.
Had je de moeite gedaan om ze alle 5 eens uit te proberen dan had je het gevonden. :D

Om even te reageren "als je nu zelf even had uitgeprobeerd ....." ja heb ik, nee dit is niet wat ik zoek.

ik kan hier zien welke "namen" ervoor komen en waarnaar zij verwijzen das leuk maar niet wat ik zoek. Of ik moet iets over het hoofd zien .....

ik heb een cel daarin is een validatie aangebracht, dit met behulp van de optie list en met de bovenstaande formule. Ik wil dus weten in welke cellen een validatie voorkomt waarin de gebruikt formule om een lijst te creeren naar cel L2 verwijst.

Beste mberns ;)

Heb nu geen bestandje om het uit te proberen.
Maar kan je niet spelen met de filter in namen beheren. (insert-name-define)
Anders zou ik het niet weten. :eek:

Zet dit in een module en voer de Sub uit.

Code:
Sub uitvoeren()

MsgBox GevalideerdeCellenMetLijstEnL2.Address

End Sub

Function GevalideerdeCellenMetLijstEnL2() As Range

Dim rGevalideerdeCellen As Range
    Dim r As Range

On Error Resume Next
    Set rGevalideerdeCellen = Cells.SpecialCells(xlCellTypeAllValidation)

If Err.Number > 0 Then

Set GevalideerdeCellenMetLijstEnL2 = Range("A1")

Else

For Each r In rGevalideerdeCellen

If r.Validation.Type = 3 Then

If InStr(r.Validation.Formula1, "L2") Then

If GevalideerdeCellenMetLijstEnL2 Is Nothing Then
                        Set GevalideerdeCellenMetLijstEnL2 = r
                    Else
                        Set GevalideerdeCellenMetLijstEnL2 = Union(r, GevalideerdeCellenMetLijstEnL2)
                    End If

End If

End If

Next

End If

End Function

De code geeft cel A1 aan als er geen enkele cel met validatie in de sheet staat. Pas aan indien gewenst.

Wigi

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan