[Opgelost] Filteren in meerdere kolommen
Ik heb voor mijn eigen bedrijf een weekplanner in Excel gemaakt waar ik de planning voor de onderhoudsbeurten van mijn klanten bijhoud. De klanten staan in de rijen 4 t/m 116, de weeknummers staan in kolom G t/m BF. Ik voer handmatig in waar de onderhoudsbeurten uitgevoerd zouden moeten worden d.m.v. Grt (Groot onderhoud) of Kln (Klein onderhoud). Aan beide hangt een voorwaardelijke opmaak. Nu wil ik in de lijst kunnen filteren zodat ik per week alleen de niet-lege cellen zie. Dit is voor één week geen probleem, daar doet AutoFilter perfect werk, echter zodra er in meerdere weken tegelijk gefilterd moet worden schiet het AutoFilter ernstig tekort. Het autofilter filtert eerst alle lege cellen uit kolom X, vervolgens past hij het filter enkel toe op de reeds gefilterde rijen van het bestaande filter i.p.v. op alle rijen.
Kortom, autofilter voldoet niet. Uitgebreid filter werkt wél, maar aangezien ik niet de enige ben die in de sheet moet werken en de nodige kennis ontbreekt bij mijn collega's om een uitgebreid filter toe te passen is dat ook niet wenselijk.
Het idee is dus om een invoerveld in het werkblad te zetten waar men een weeknummer kan invoeren. Zeg voor het gemak even 30. Nu kan ik twee dingen doen;
1) Op de één of andere manier via een macro een uitgebreid filter laten toepassen op het werkblad (als dit überhaupt kan via een macro)
2) Iets via Visual Basic in elkaar scripten zodat het geheel werkt.
Zoals je leest komt hier mijn Excel kennis ernstig tekort.
Iemand zin om mij uit de brand te helpen?
Ik heb voor mijn eigen bedrijf een weekplanner in Excel gemaakt waar ik de planning voor de onderhoudsbeurten van mijn klanten bijhoud. De klanten staan in de rijen 4 t/m 116, de weeknummers staan in kolom G t/m BF. Ik voer handmatig in waar de onderhoudsbeurten uitgevoerd zouden moeten worden d.m.v. Grt (Groot onderhoud) of Kln (Klein onderhoud). Aan beide hangt een voorwaardelijke opmaak. Nu wil ik in de lijst kunnen filteren zodat ik per week alleen de niet-lege cellen zie. Dit is voor één week geen probleem, daar doet AutoFilter perfect werk, echter zodra er in meerdere weken tegelijk gefilterd moet worden schiet het AutoFilter ernstig tekort. Het autofilter filtert eerst alle lege cellen uit kolom X, vervolgens past hij het filter enkel toe op de reeds gefilterde rijen van het bestaande filter i.p.v. op alle rijen.
Kortom, autofilter voldoet niet. Uitgebreid filter werkt wél, maar aangezien ik niet de enige ben die in de sheet moet werken en de nodige kennis ontbreekt bij mijn collega's om een uitgebreid filter toe te passen is dat ook niet wenselijk.
Het idee is dus om een invoerveld in het werkblad te zetten waar men een weeknummer kan invoeren. Zeg voor het gemak even 30. Nu kan ik twee dingen doen;
1) Op de één of andere manier via een macro een uitgebreid filter laten toepassen op het werkblad (als dit überhaupt kan via een macro)
2) Iets via Visual Basic in elkaar scripten zodat het geheel werkt.
Zoals je leest komt hier mijn Excel kennis ernstig tekort.
Iemand zin om mij uit de brand te helpen?
Laatst bewerkt: