• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

[Excel 2007] Filteren in meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robdg

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2010
[Opgelost] Filteren in meerdere kolommen

Ik heb voor mijn eigen bedrijf een weekplanner in Excel gemaakt waar ik de planning voor de onderhoudsbeurten van mijn klanten bijhoud. De klanten staan in de rijen 4 t/m 116, de weeknummers staan in kolom G t/m BF. Ik voer handmatig in waar de onderhoudsbeurten uitgevoerd zouden moeten worden d.m.v. Grt (Groot onderhoud) of Kln (Klein onderhoud). Aan beide hangt een voorwaardelijke opmaak. Nu wil ik in de lijst kunnen filteren zodat ik per week alleen de niet-lege cellen zie. Dit is voor één week geen probleem, daar doet AutoFilter perfect werk, echter zodra er in meerdere weken tegelijk gefilterd moet worden schiet het AutoFilter ernstig tekort. Het autofilter filtert eerst alle lege cellen uit kolom X, vervolgens past hij het filter enkel toe op de reeds gefilterde rijen van het bestaande filter i.p.v. op alle rijen.

Kortom, autofilter voldoet niet. Uitgebreid filter werkt wél, maar aangezien ik niet de enige ben die in de sheet moet werken en de nodige kennis ontbreekt bij mijn collega's om een uitgebreid filter toe te passen is dat ook niet wenselijk.

Het idee is dus om een invoerveld in het werkblad te zetten waar men een weeknummer kan invoeren. Zeg voor het gemak even 30. Nu kan ik twee dingen doen;

1) Op de één of andere manier via een macro een uitgebreid filter laten toepassen op het werkblad (als dit überhaupt kan via een macro)
2) Iets via Visual Basic in elkaar scripten zodat het geheel werkt.

Zoals je leest komt hier mijn Excel kennis ernstig tekort.

Iemand zin om mij uit de brand te helpen?

Laatst bewerkt:
Hi Robdg,

Welkom op het forum.
Voeg eens een voorbeeldbestandje toe, zonder gevoelige info, dat praat wat makkelijker.

Joske :thumb:

Je wil 1 weeknummer laten ingeven, bvb. week 30.

En zoals je aangeeft, is een autofilter in staat om te filteren op 1 kolom.

Waarom volstaat een autofilter dan niet?

Wigi

Je wil 1 weeknummer laten ingeven, bvb. week 30.

En zoals je aangeeft, is een autofilter in staat om te filteren op 1 kolom.

Waarom volstaat een autofilter dan niet?

Wigi

Ik snap de verwarring.

Het doel is om mits een invoerveld een weeknummer in te kunnen voeren, op een knop rammen, en dat dan in de kolom van week n, n+1 en n+2 alle lege cellen eruit worden gefilterd. Als dit uberhaupt mogelijk is.

Van waar komen al die spaties in die zogenaamd lege cellen?

Je hebt hiervoor geen VBA nodig, een degelijke database layout en een draaitabel had reeds voldoende geweest.

Wigi

Van waar komen al die spaties in die zogenaamd lege cellen?

Je hebt hiervoor geen VBA nodig, een degelijke database layout en een draaitabel had reeds voldoende geweest.

Wigi

De spaties zijn naar alle waarschijnlijkheid gekomen om de tekst in de cellen te limiteren tot hun afmetingen. Spatie zetten in een cel rechts van een cel waarvan de tekst doorloopt, dat soort praktijken. Hebben verder geen functie.

Behalve dan een hoop miserie meebrengen ;-0

Anyway, bekijk de bijlage eens. Pas de rode cel aan.

Er werd geen VBA-code gebruikt.

Wigi

Dat is een slim bekeken oplossing. Brengt me weer op nieuwe ideeën. Helaas is de functionaliteit niet hét. Hij filtert nu op alle weken die ná week N vallen, terwijl ik iets zoek dat filtert 2 weken na week N.

Concreet, een invoervak (oid) waar je een weeknummer invoert (neem 30), en waarna alle lege cellen uit week 30, 31 en 32 worden gefilterd. Ik zat zelf te denken aan 4 kolommen toe te voegen (nooit meer dan 4 onderhouden per jaar) waarin de weeknummers staan waarin de onderhouden staan, en hier een uitgebreid filter over zetten aan een lijst via gegevensvalidatie. Probleem dan is het uitgebreide filter toe te laten passen zonder dat je steeds de selectie moet toepassen.

Zie bijlage, zoiets.

Misschien dan iets van een knop toevoegen waarop je kunt rammen die automatisch het criteriumbereik en lijstbereik invult en filtert?

Bijlagen

Vervang in de formule in cel F4 (mijn vorige bestand):

$BF$2-$F$2+1

door:

3

en je hebt slechts 3 kolommen. Kopieer de formule voor de andere cellen.

Zeker kan je dit met VBA code gaan doen, maar daar zie ik het nut niet van in.

Wigi

Vervang in de formule in cel F4 (mijn vorige bestand):

$BF$2-$F$2+1

door:

3

en je hebt slechts 3 kolommen. Kopieer de formule voor de andere cellen.

Zeker kan je dit met VBA code gaan doen, maar daar zie ik het nut niet van in.

Wigi

Dit werkt inderdaad goed.

Bedankt voor de uitstekende oplossing!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan