• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2013 VBA, eigenschappen toevoegen bij automatische beveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

JvdVegt

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 okt 2016
Berichten
2
Beste,

Voor een project op het werk heb ik het volgende nodig:

Ik wil graag dat een werkmap pas geopend kan worden met een wachtwoord -> dit is gewoon een optie in Excel. :thumb:
Vervolgens wil ik dat alle bladen apart beveiligd zijn en dat maar een paar gebruikers hier in kunnen. Om te voorkomen dat er iets mis gaat met het wachtwoord, wil ik graag dat deze gebruikers de wijzigingen alleen maar hoeven op te slaan en de werkmap dan kunnen sluiten. Met onderstaande code is het gelukt om automatisch per werkblad een wachtwoord er op te zetten, zonder dat men dit zelf hoeft te doen. :thumb:


Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    
    Sheets("Blad1").Protect Password:="Test123"
    Sheets("Blad2").Protect Password:="Test234"
    Sheets("Blad3").Protect Password:="Test345"
    
    ActiveWorkbook.Save

End Sub

Het punt wat ik nog graag toegevoegd heb, maar ik kan dit nergens vinden ... is het volgende:

1) Er zijn ook gebruikers waarbij ik niet wil dat ze bij de inhoud van de werkbladen kunnen, maar het is wel handig dat zij in Blad1 bij alle cellen opmerkingen kunnen plaatsen en de cellen van kleur kunnen laten veranderen. Bij 'gewone' handmatige beveiliging kun je hiervoor opties aanzetten ("Celeigenschappen" en "Objecten bewerken"). Hoe verwerk ik deze 2 opties in de code van Blad1?? Is er in VBA ergens een lijst / index bekend waarin ik dit terug kan vinden?


Ps. Ik ben een behoorlijke leek op het gebied van VBA. Ik heb wel een basis-uitlegboek thuis. Daar heb ik de genoemde code ook uit. Als het met een andere code werkt en niet met bovenstaande .. dan houd ik mij ook aanbevolen voor die andere code.


Alvast bedankt voor de moeite :cool:
 
Zet eens een komma achter de laatste -1 op de aangepaste regel.
Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)   
    Blad1.Protect "Test123", 0, -1, -1, -1, -1
    Sheets("Blad2").Protect Password:="Test234"
    Sheets("Blad3").Protect Password:="Test345"
    
    ThisWorkbook.Save
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Geweldig, snelle reactie en oplossing ! :thumb:

Blad is beveiligd, maar wel met de gewenste mogelijkheden! (En de lijst zichtbaar met mogelijkheden na de komma)

Bedankt
 
@HSV: Ik vind dit persoonlijk een stuk duidelijker:

Code:
Blad1.Protect Password:="Test123", DrawingObjects:=False, Contents:=True, Scenarios:=True _
        UserInterfaceOnly:=True, AllowFormattingCells:=True
 
Uiteraard, maar ik heb geen zin om dat allemaal op te schrijven.
Of heb jij daar een speciale manier voor Jan Karel?
 
Dat is ook de enige methode die ik wist. :)
MS staat vol verrassingen, kon zijn dat jij een trucje wist.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan