• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel 2016 Middels opname knop een sorteer macro maken bereik probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

walrenshi

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2008
Wij zijn sinds kort overgegaan op excel 2016.
Ik moest een nieuw document maken en wilde een sorteer macro opnemen en die onder een button hangen.
Ik selecteer horizontaal een x-aantal kolommen, switch over naar -relatieve verwijzing- , dan end down
en vervolgens sorteren.

Komen er regels bij en wil het opnieuw sorteren, dan gaat het selecteren van de rijen goed, maar het sorteer gedeelte blijft op de oorspronkelijke range staan. Van alles geprobeerd en nagevraagd, kom er niet uit.
Ik heb een excel document bijgevoegd.

Ik hoop dat hiet een simpele verklaring voor is.
mng
Walrenshi

Bijlagen

waarom gebruik je de macro in je voorbeeld uit excel 2003/2010 niet? die werkt toch gewoon nog? misschien alleen de range op de eerste regel aanpassen
waarom moet de macro opnieuw opgenomen worden?

Hallo Roeljongman.
Alle bestaande excel documenten heb ik in excel 2016 opgeslagen als xlsm en die werken goed. Het probleem is dat ik ook nieuwe documenten moet maken en dan in excel 2016. Dat is het 'probleem'. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik thuis in excel 2010 documenten moet gaan maken thuis om ze vervolgens op mijn werk om te moeten zetten?
Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat 2016 zo omgaat, vandaar mijn vraag op dit forum.

Hoe en waarop moet gesorteerd worden. Zoek eens op currentregion en de Range.sort methode of plaats een representatief voorbeeldje.

Code:
Sub VenA()
With Sheets("Blad1").Cells(3, 4).CurrentRegion
  .Sort .Cells(1), , , , , , , xlNo
End With
End Sub

Laatst bewerkt:
Help dit ?

Code:
ActiveCell.Range("A1:B") & Range("A1048576").End(xlUp).Row
Gr,

Joske

Alle bestaande excel documenten heb ik in excel 2016 opgeslagen als xlsm en die werken goed. Het probleem is dat ik ook nieuwe documenten moet maken en dan in excel 2016. Dat is het 'probleem'. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik thuis in excel 2010 documenten moet gaan maken thuis om ze vervolgens op mijn werk om te moeten zetten?

Dat 'probleem' begrijp ik niet. Documenten zijn tussen die beide versies gewoon uitwisselbaar.

Status: Ik heb van onze Office groep vernomen dat dit door de makers van excel zo is gebouwd !?
Ik zal zo'n sorteermacro met excel 2013 moeten maken en dat middels knippen-plakken in de 2016 moeten zetten.

Wel knap dat je de laatste drie reacties negeert. Welke kunde er in jullie Office groep zit ontgaat mij.

VenA
Het heeft weinig met 'knap' te maken, meer met de stress om diverse documenten te moeten aanpassen, omdat het net allemaal anders werkt in 2016. Zoals met een macro opname knop kiezen om in pdf te printen en daarna terug te switchen om een reguliere print te maken, dat lukt mij ook niet terwijl dit in de vorige versies vanzelf ging. Allemaal dingetjes die voor mij als 'leek' voor elkaar moet zien te krijgen om het draaiende te houden.
Ik ging er vanuit dat mijn bijlage duidelijk was hoe verschillend de macro's worden opgenomen en hoopte dat het simpel zou zijn op te lossen.
Maar goed, mocht ik door het niet reageren iemand hebben beledigd, mijn excuses want dat is niet mijn bedoeling. Ben in het verleden vaak genoeg geholpen door het forum.

Maar goed, ik moet even uitzoeken hoe ik mijn vraag kan sluiten
Groet
Walrenshi

Van versie tot versie worden er nieuwe dingen aan Excel toegevoegd en Microsoft doet zeer haar best om die ook aan VBA ter beschikking te stellen en ook macro-recorden te laten werken. Maar de macro recorder heeft nog nooit alles foutloos kunnen doen. Alleen verandert er van tijd tot tijd wel eens iets dat niet (meer) lukt of wel lukt. Als je toch een keer zo'n sorteer macro hebt opgenomen moet het toch lukken die code te bestuderen en aan te passen? En anders kan je je "oude" code gewoon hier posten en maken wij er wel chocola van.

Nee ik denk dat de range.sort methode is aangepast in 2007. In ieder geval levert een macro opname in 2010 en 2016 een identiek resultaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan