• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2019: gegevens van het web ophalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roggebot

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2019
Mijn eerdere vraag op dit forum over “Webquery Excel 2019” heeft helaas geen reactie opgeleverd. Wellicht was m’n vraagstelling onduidelijk, dus ik probeer het nu opnieuw.

Ik had een webquery draaien onder Excel 2010. Ik heb nu office 2019 geïnstalleerd en het werkt niet meer. Als ik in het tabblad “Gegevens” de optie “van het Web” kies, kan ik een URL ingeven. Ik geef dan de URL van het aanmeldscherm van een applicatie in. Het aanmeldscherm komt tevoorschijn en ik kan gebruikersnaam/wachtwoord invullen. Maar als ik dan op “Aanmelden” klik gebeurt er verder niets.

De vraag is dus eigenlijk: Hoe log je (binnen Excel met “gegevens ophalen/van het Web”) in op een beveiligde website, zodat je daarna een tabel kan binnen halen?

Kan je de login gegevens niet in de URL plaatsen?
Zoals (fictief voorbeeld) www.helpmij.nl?login:alphamax&password:1234

Over welke site gaat het als ik vragen mag?

Laatst bewerkt:
Roeljongman: bedankt voor de tip. Helaas ontbreekt in deze info hoe om te gaan met een site die beveiligd is met gebruikersnaam en wachtwoord.

Alphamax: bedankt voor de tip. Ik heb het geprobeerd, maar dat werkt niet.
Ik heb deze manier ook geprobeerd om in te loggen met firefox, maar dat lukt ook niet. Moet ik de syntax letterlijk overnemen?
De site is https://buurtautoduinenvanhaamstede.digitaal-rooster.nl

Ik heb even gekeken met de analyse functie van firefox.
Je kan aan de URL https://buurtautoduinenvanhaamstede.digitaal-rooster.nl niets toevoegen.
Op de pagina staat een "form" met de velden "user" en "pass" en een button "submit", deze kan je met webscraping technieken invullen en aanklikken.
Ik zal kijken als ik een voorbeeldje kan maken waarme je kan inloggen.

Roeljongman: bedankt voor de tip. Helaas ontbreekt in deze info hoe om te gaan met een site die beveiligd is met gebruikersnaam en wachtwoord.
[/url]

Heb je het wel geprobeerd? of alleen het filmpje gekeken, dat was namelijk bedoeld om je simpel te laten zien waar het nu in het menu zit.
Als je het gewoon even probeert en een url erin plakt en OK klikt kom je er heel snel achter dat de volgende pagina je vraagt om de inloggegevens. Wel even zelf het type inlog selecteren..

inlog webpagina.png

ik werk met een engelse versie maar dit is het eerstvolgende scherm dat je krijgt..
daar lijkt het me toch dat je mee moet kunnen inloggen..

Dat kunnen we helaas niet aanje voordoen omdat wij daar geen account hebben en het voor elke website anders kan werken..

Beste roeljongjan, ik heb het zeker geprobeerd, maar ik krijg m'n gebruikersnaam/wachtwoord niet verstuurd. Ik sta op dit punt, zie bijlage.

Aanmeldscherm.JPG

hmm, ja dat kan redelijk irritant zijn.. ik loop hier ook wel tegenaan.. ik gebruik de functie ook niet zo vaak, soms werkt het in 1 keer en soms zit je lang te pielen of heb je de hulp van de site eigenaar nodig om (toch) via excel in te kunnen loggen.

hopelijk lukt het alphamax om iets te maken..

nadeel van moeten inloggen is dat er een aantal verschillende methoden zijn en ik ook niet zoveel verstand heb van die webtechnieken / protocollen..

Waarom gebruik je de verbindingsreeks van de querytable in Excel 2010 niet ?

Hiermee kan je inloggen, hoe het hierna verder gaat ligt aan jouw informatie (waarschijnlijk een pagina met een html-table)
Code:
Option Explicit

Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim strURL As String
    strURL = "https://buurtautoduinenvanhaamstede.digitaal-rooster.nl/aanafmelden/"
    With CreateObject("InternetExplorer.Application")
        .Visible = True
        .Navigate strURL
        Do
            DoEvents
        Loop While .Busy Or .ReadyState <> 4
        Application.Wait DateAdd("s", 1, Now)
        With .document.forms(0)
            .user.Value = Range("Gebruikersnaam").Value
            .pass.Value = Range("Wachtwoord").Value
            .submit.Click
        End With
        '        .Quit
    End With
End Sub

Bijlagen

Beste alphamax,
Hartelijk dank voor je reactie. Helaas kom ik er niet veel verder mee.

Als ik de script run, dan wordt buiten Excel om MS-Edge opgestart en krijg ik gelegenheid om gebruikersnaam+wachtwoord in te vullen. De applicatie accepteert dat en ik ben binnen. Dus buiten Excel ben ik in de applicatie. De vraag is echter hoe ik die toegang binnen Excel krijg, want als ik binnen Excel "Gegevens van het web" op wil halen krijgen ik weer het aanmeldscherm van de applicatie.

Volgens mij heb je 2 verschillende gegevens van web.
Versie 1, lint "gegevens", blok "externe gegevens ophalen",knop "van web".
Versie 2,lint "gegevens", blok "externe gegevens ophalen",knop "van ander bronnen", keuze "van web".

Deze versies zijn het verschil tussen wat jij eerder zei en roel jongman eerder zei.

Misschien met een andere default browser dat de code wel werkt, zelfs in windows 10 heb ik internet explorer naast edge vanaf de fabriek geinstalleerd.

Laatst bewerkt:
Hiermee krijg ik een bestand mijn website binnen:

Code:
Sub M_snb()
  Workbooks.Open "http://www.snb-vba.eu/bestanden/__calendar_snb.xlsm"
End Sub

Bij jouw beveiliging zou dat kunnen zijn:

Code:
Sub M_snb()
  Workbooks.Open "http://www.snb-vba.eu/bestanden/__calendar_snb.xlsm?login:alphamax&password:1234"
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan