• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Excel 365 "opzoeken als"

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

bartvt78

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2017
Besturingssysteem
Mac OS en Windows Parallels
Office versie
Office 365
Ik post een nieuw topic, aangezien het een andere vraag is. Het is voor dezelfde file als mijn vorig topic. In de tab JAARPLANNING op cel V48 moet de eerste waarde komen die niet gelijk is aan "SELECTEER". Dit kan dus in Januari zijn, waarvoor mijn formule in cel V48 werkt, maar het kan net zo goed pas in December zijn. Dus zoeken naar de eerste waarde die niet "SELECTEER" is, beginnen zoeken in januari, en indien niet gevonden in Januari, zoeken in Februari, enzoverder. De selectie is een drop down menu, zoals te zien in de tab Januari. De file spreekt voor zich denk ik.

Bijlagen

Je zoekt naar de tekst "OPZOEKEN" in kolom E, en niet naar de eerste waarde in de kolommen H die ongelijk is aan "SELECTEER". Dus wat wil je nou precies?
En zou het niet veel eenvoudiger zijn om alle maanden samen te voegen op één werkblad?

Het is een vrij complexe file. De maanden samenvoegen is geen optie. Eventueel kan ik wel ergens verborgen een tussenstap maken moest dat gemakkelijker zijn. Als de tekst "SELECTEER" is, moet er in de volgende maand gezocht worden, net zo lang tot je "OPZOEKEN" vind. De tekst "SELECTEER" en "OPZOEKEN" heb ik gekozen om de voorbeeldfile te maken. De echte file zoekt op andere woorden.

Komt "OPZOEKEN" altijd maar één keer voor of kan het ook meerdere keren zijn?

Wat wil je nou, de eerste waarde uit de kolommen H die ongelijk is aan SELECTEER, of zoeken naar de tekst OPZOEKEN in de kolommen E en de bijbehorende waarde uit kolom H in V48 plaatsen?

Aan jverkerk: Het kan meerdere keren voorkomen, maar vanaf het gevonden is, is het ok.
Aan Hulpje: De eerste waarde uit de kolommen H die ongelijk is aan "SELECTEER" heb ik nodig.

Eerste waarde uit kolommen H op de diverse tabbladden die niet gelijk is aan SELECTEER.
Code:
=LET(x;VERT.STAPELEN(JANUARI:DECEMBER!H41:H158);NEMEN(FILTER(x;x<>"SELECTEER";"");1))
Als je alle waarden ongelijk aan SELECTEER wilt krijgen laat je de NEMEN functie weg.

Aan AlexCEL: Dat is er weer knal op. Precies wat ik nodig heb. Ik ga me wat verdiepen in de formules LET, VERT.STAPELEN en NEMEN, dat zijn formules die ik nog nooit eerder gezien heb, maar ze doen wat nodig is. Hartelijk dank om mee te denken allen. Nog een prettig weekend.

Ik heb te vroeg gejuicht. De formule met LET zoekt naar SELECTEER, VAST of VARIABEL. Dit werkt, maar er is geen link met de data in cel B48. Ik heb nodig de waarde SELECTEER, VAST of VARIABEL van de data dat in cel B48 staat. Om de file even te schetsen: van B48 tot ongeveer B60 staat verschillende data. Deze data kan voorkomen in de tab's van JANUARI to DECEMBER. Ik heb de waarde nodig (SELECTEER, VAST of VARIABEL die correspondeert met de data in cel B48 tot ongeveer B60. Ik heb de voorbeeldfile wat aangepast zodat het duidelijk wordt. De waarden DATA 1 TOT DATA 10 staan willekeurig in verschillende maanden in kolom E, en ik moet dus telkens de bijbehorende waarde hebben van uit cel H.
Dank bij voorbaat.

Bijlagen

Je wilt dus toch een waarde uit kolom E opzoeken in de lijsten. Zo dan?
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B48;VERT.STAPELEN(JANUARI:DECEMBER!$E$41:$H$158);4;0);"?")
N.B. in DATA 3 staan 2 spaties op tabblad Februari...

Hartelijk dank. Die dubbele spatie bij DATA 3 was een typ foutje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan