• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: 40 bestanden samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Withaar

Verenigingslid
Lid geworden
8 apr 2001
Ik heb 40 bestanden gekregen die allemaal de zelfde opbouw hebben, eerste regel staat de veldnaam omschrijving overige data.
Ik moet uitzoeken of er geen dubbele tussen staan.
Is het mogelijk met een macro alle excel bestanden (allemaal alleen met blad 1 gevuld) uit één map samen te voegen?

Importeren in Access

Beste Withaar,

Ik heb je probleem op mij in laten werken. Maar waarom zou jij de dubbele eruit moeten zoeken. Dat kun je Access laten doen. Een ideetje vanuit een andere invalshoek.

1) Importeer 1 werkblad in Access - in een nieuwe tabel.
2) Bewerk deze tabel en maak een index op het veld/ of een samengestelde index op de velden die niet dubbel mogen voorkomen. Zet deze index op Uniek.
3) Importeer de overige 39 werkbladen in deze tabel. De unieke records worden toegevoegd, de dubbele geweigerd - hoeveel dit er zijn zal je met een melding verteld worden.

Als je graag wilt, kun je het restant exporteren naar Excel.

Frits,

Normaal gesproken zet ik de excel tabel ook over in Access en voer er dan diverse tests op uit, het bestand moet worden 'ingelezen' om deel uit te gaan maken van onze CMDB, daar wil je natuurlijk geen dubbele in hebben en ook moet er bv een kontrole zijn of alle verplichte velden wel gevuld zijn.
N.b. normaal gesproken is het niet zo interessant of er dubbele bij zitten, maar nu eigenlijk wel, stel dat het bestand aangeleverd door regio Oost een zelfde serie nummer voor een PC opgeeft als regio West, dan moeten ze allebij nog een keer goed na kijken waar de fout gemaakt is.

Ik ga eens kijken wat ik met je tip kan.

Oplossingen/Tips in Excel blijven ook welkom :)

Laatst bewerkt:
Dubbel

Beste Withaar,

Als ik nu lees wat je bedoeling is, dubbele serienummers eruit halen, dan wil je toch ook weten welke nummers dubbel zijn? Dan is importeren volgens mijn idee niet perfect, want de dubbele worden eruit gefilterd, die zie je niet - je kan de regios' er dan niet op aanspreken.

Mijn herziene voorstel: in eerste instantie in Access geen index plaatsen, alles domweg importeren. Dan met een query groeperen op serienummer en als criterium opgeven Aantal >1. Je krijgt dan de nummers die dubbel voorkomen.

Succes.

Probleem heeft zich al op een andere manier opgelost.
De gene die mij de bestanden had toegestuurd had alles in één bestand staan (wat ik nu heb), maar dacht (zou niet weten hoe iemand op het idee kan komen) dat het wel handig wat e.a. op te splitsen, zo kwam hij op zo'n 40 bestanden die hij me allemaal als losse excel bestanden toe had gezonden....

Bedank voor het mee denken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan