• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 80 waarden converteren in 50 waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

theotap

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2019
Hallo,

Ik doe een frictie test meting waarbij ik 10 waarden per seconde meet.
Al deze waarden worden in een kolom onder elkaar gezet, maar het probleem is nu dat ik de ene keer 80 waarden heb en de volgende meting 74 en dan weer 89 etc. Dit komt door afwijking in snelheid en dus de meting korter of langer duurt (Is niet aan te passen)

Nu is mijn vraag;
bijvoorbeeld: ik heb 79 waaren en wil dat deze waarden geconverteerd worden naar 50 waarden. hoe do ik dit? ik heb gekeken naar interpolatie maar dat is niet echt wat ik zoek. Als ik de volgende keer 84 waarden heb wil ik deze ook weer converteren naar 50 waarden, om zo toch de test resultaten gelijk te krijgen.
Er wordt dus een middenweg gezocht tussen de cellen en ik vraag me af welke tool of formule hier aan besteed is.

Mocht het niet duidelijk zijn hoor ik het graag!

Bij voorbaad dank!

- Tom

Hallo Gijs,

Ja, dit is precies wat ik zoek!

Bedankt!

Groet Tom

Ik zag zojuist (in je vraag in het tekstkader van het voorbeeldbestand) dat je met het gemiddelde wilt werken van 2 cellen.
Dan wordt het iets anders:

Bijlagen

Gijs,

Nee dat was bedoeld ter voorbeeld als je van 40 waarden naar 20 waarden wou. (dit is namelijk het gemiddelde van 2 cellen is 1 cel)

mijn intentie is ongeacht de gemeten waarden (80,94,72,...) dit te converteren naar een standaar aantal bijv. 50. Maar dat excel dus rekend de verhouding die gebruikt moet worden om iets van 94 naar 50 waarden te maken en dit toe te passen.

Hierdoor kan ik toch bijvoorbeeld een waarde toepassen per positie; 50 waarden en 5 posities --> dus 10 waarden is 1 positie

Is niet een helemaal correcte manier van meten, maar voldoende voor de toepassing waar het in gebruikt wordt.

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan