• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel - afbeelding in een cel plaatsen en vergroten na muisklik

Status
Niet open voor verdere reacties.

FrankyMan

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2018
Beste Helpmij forum,

Ik ben nieuw hier, wat een mooi initiatief om computer gebruikers te helpen die 'worstelen' zoals ik :-)

Ik heb een tweeledige vraag;

1 ik wil een afbeelding in een cel plaatsen op zo'n manier dat de afbeelding gekoppeld is aan de cel en niet zweeft wanneer je de breedte en hoogte van kolommen/rijen aanpast
2 ik wil de foto aanklikbaar hebben, zodanig dat de foto vergroot als je er op klikt en weer 'in de cel terug gaat' als je er nog een keer op klikt

Ik ben niet handig met excel, als iemand stap voor stap kan uitleggen wat ik moet doen zou ik enorm dankbaar zijn!!!!

Dank, groet,

Frank

PS ik ben al aan het proberen geweest maar het lukt me helaas voor geen meter..

Dit bestand heb ik ooit eens gemaakt voor iemand.
In het eerste (artikelen database) zet je de namen van de foto's.
In het tweede blad (artikelen kaart) verander je A1 van getal welk foto je wil ophalen.

In de code staat de locatie waar de foto's zich bevinden op je Pc. (locatie = "C:\Users\Frankyman\Pictures\Frank").
Klik op de foto en het veranderd van grootte.

Het is maar een begin voor je (veranderen kan altijd nog).

Bijlagen

Hallo Harry, dank voor het supersnelle antwoord en het bestand.

Ik zie een database opzet met een zoekfunctie, waar ik met name in geinteresseerd ben is:

- hoe kan ik een afbeelding aan een cel koppelen, dat de afbeelding in een cel besloten/gekoppeld is?
- ik heb op internet gezien dat je met visual basic in excel eea zo kan instellen dat de afbeeldingin de cel 'vergroot' als je er op klikt (dus bijvoorbeeld 3 keer zo groot dan de cel), en weer terug gaat 'in de cel' als je er nog een keer op klikt
(dus zonder een verwijzing naar een bronfoto op de harde schijf, maar de foto zit 'in de cel opgesloten'.

Vwb betreft de bovenstaande Exel werkwijze ben ik op zoek naar een stapsgewijze uitleg.

Dank alvast als je me nog verder zou kunnen/willen helpen.

Groet,

Frank

Zoiets bedoel je?
De code is gekoppeld aan het plaatje met de rechtermuisknop.

Bijlagen

Hallo Harry,

Dit is precies wat ik bedoel!!!! Ik zat met een smile achter de pc toen ik het zag.

Kan jij svp puntsgewijs uitleggen hoe je dit voor elkaar heb gekregen? Ik zou je zeer dankbaar zijn.

Waarschijnlijk een plaatje invoegen, op maat van de cel maken.... maar dan?
Het zal iets met de macro optie zijn... maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.

Heel erg fijn dat je me wil helpen, het wordt enorm gewaardeerd!

Groet,

Frank

Druk Alt+F11 en je komt in de Vb-editor.
Als er nog geen code staat, dubbelklik je aan de linkerkant op 'module 1'.

Afsluiten van de editor doe je middels het rode kruisje of Alt+Q.

Nb. de code werkt niet d.m.v. sneltoets F8, maar puur op een muisklik op het plaatje.

Hallo Harry,

Er zit een wereld van verschil tussen jouw hoog kennis niveau en mijn onwetendheid.

Ik heb zojuist getracht om in een nieuw excel bestand zelf de code in te voeren maar dan zie ik via alt F11 module 1 helemaal niet staan.

Wanneer ik in jouw file een nieuwe afbeelding toevoeg, als test, dan is het 'klikeffect' er helaas niet.

Zo frustrerend dat ik er niet uit kom.. helaas heb ik echt een stap voor stap uitleg nodig, ik baal van mijn gebrek aan kennis :-(

Groet,

Frank

In mijn bestand.
Via Alt+F11 zie je links de Projectverkenner.
Druk op de + van je bestandsnaam.
Nu zie je bv.
blad1 (blad1)
blad2 (blad2)
Thisworkbook
Modules.
Druk op de + van Modules en daar verschijnt Module 1.
In een nieuw bestand ga je naar Alt+F11, Menu Invoegen → Module.

Hallo Harry,

Het blijft lastig voor mij, ik denk te hoog gegrepen voor mij.
Als ik in jouw bestand een foto toevoeg en daar de macro aan koppel dan gaat het het plaatje ineens in een drietrapsraket van groot naar klein. Ik denk dat het met het koppelen van de macro verkeerd gaat.
Dank voor al je hulp maar ik vrees dat het helaas te ingewikkeld is voor mij.

Groet,

Frank

Valt mee Frank.

Plaats het bestand eens met het door jouw toegevoegde plaatje.

Bijlagen

Ik hoop dat het gelukt is met uploaden bestand, ik heb ook een bestand toegevoegd: glider database, daar wil ik met de plaatjes aan de slag.

Dank groet,

Frank

Helaas is er iets niet goed gegaan met het toevoegen frank.

ik zou graag wat jij met het raceauto plaatje voor elkaar heb gekregen in een bestand dat ik reeds heb gemaakt willen reproduceren, voor meerdere plaatjes in dat bestand

Er is niets mis met je bestand of macro koppelen.
Het werkt hier zoals het moet werken Frank.

Hallo Harry,

Bij mij gaat het vliegtuig van normaal - groter - grootst en dan weer terug naar groter na muisklikken :-(

Zou jij in een klein stappenplannetje kunnen zetten wat ik moet doen om in een bestand, dat ik al heb, plaatjes te laten vergroten/weer terug te verkleinen zoals bij jouw raceauto?

Ik zou je echt enorm dankbaar zijn!

Groet,

Frank

Misschien heeft je Pc te weinig geheugen Frank.
Er is verder geen stappenplan dan alleen dat plaatje en die ene code die voor alle plaatjes werkt.

Hallo Harry,

Dank voor al je hulp. Mijn pc heeft 8 GB werkgeheugen, dat zou denk ik voldoende moeten zijn.
Helaas is de macro feature niet aan mij besteed,het lukt me niet, maar het is geen halszaak.

Nogmaals dank, groet,

Frank

Het is je wel gelukt om de macro te koppelen aan het plaatje Frank.
Waarom het niet lekker gaat bij jou kan ik zo niet bedenken.

Het bestandje die je plaatste werkt prima.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan