• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel als database en dan er uit plukken

Status
Niet open voor verdere reacties.

paugie

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2003
wanneer ik excel als database gebruik, en ik heb heel veel rijen met data (zo'n 900 regels) en ik weet dat er in een bepaalde kolom dubbele omschrijvingen voorkomen, hoe kan ik dan het zo aanpakken dat al die dubbele apart tevoorschijn komen.
OK ik weet dat met data-sort alles op een rij gezet wordt ne dat dan de dubbele achter elkaar komen te staan, maar dan moet ik toch nog alle 900 regels apart bekijken.

kan dat makkelijker, sneller of xceller ??

je kan ook:

Extra kolom invoegen, daarin deze formule zetten:

=if(A3=A2;*;"")
Dan een autofilter erop zetten, en op * sorteren.
Zo heb je alle dubbels te pakken, en kan je ze verwijderen.

je kan ook:

Extra kolom invoegen, daarin deze formule zetten:

=if(A3=A2;*;"")
Dan een autofilter erop zetten, en op * sorteren.
Zo heb je alle dubbels te pakken, en kan je ze verwijderen.

tja, maar werkt dat eigenlijk alleen maar als die dubbels vlak bij elkaar staan ??

ik heb waarschijnlijk ook dubbels, waarvan de eerste bijvoorbeeld op rij 23 en de tweede op rij 137 en misschien nog een derde (of misschien niet) op rij 675 ??

werkt dit dan ook nog ???

Gebruik dan de AANTAL.ALS functie over het hele bereik, en test of die al dan niet groter is dan 1.

Als je dus eerst sorteert, dan de if formule gebruiken.

Wanneer er in de "dubbels" een klein verschil zit in andere rijen, dan kan je ook advanced filter gebruiken en de optie "only unique records" aanvinken.

Om in kolom E ieder eerste item dat dubbel voorkomt groen te markeren :

Code:
Sub dubbel()
  With Sheets(1).Columns([B][COLOR="Teal"]5[/COLOR][/B])
    sq = Application.WorksheetFunction.Transpose(.SpecialCells(xlCellTypeConstants))
    For j = 1 To UBound(sq)
      If UBound(Filter(sq, sq(j))) > 0 Then .Find(sq(j)).Interior.Color = vbGreen
    Next
  End With
End Sub

Ik heb de vraag niet goed gesteld :

de dubbels zitten er in en moeten er in blijven.

alleen ik wil ze bij elkaar zien en als dat mogelijk is misschien nog naar een apart blad kopieren. En ze zitten nu dus verspreid door alle rijen en ik weet niet waar want dat kan dus voor elke dubbel verschillend zijn

dus niet verwijderen !

Niet zo moeilijk, tenzij ik de vraag verkeerd begrijp:

In range A2:A100 staat de eerste kolom met cijfers en in kolom B vanaf regel 2 de 2e set die je dus moet vergelijken met kolom A: Zet nu in cel C2 de formule =ALS(AANTAL.ALS($A$2:$E$100;B2)>0;"x";""). Kopieer de formule naar beneden tot je alle cijfers uit kolom B hebt gecontroleerd. Ga nu via Data Filter alleen op "x" selecteren en kopieer de hele range met "x" naar een volgend tabblad. Hier staan dan alle dubbelen. Je kunt dit proces zelf makkelijk in een macro zetten (zelf de handelingen opnemen is het makkelijkst).

Succes.

met vriendelijke groet,
Gesus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan