• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel als een soort PLC, kan dat?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Barr

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2008
Hallo,

is het mogelijk om Excel te laten draaien als procesmonitoring en besturing?

Dus er worden meerdere sensoren aan een pc gekoppeld, de gegevens van die sensoren worden automatisch in Excel ingevoerd in uiteraard vooraf bepaalde cellen. Vervolgens doet Excel daar een aantal bewerkingen mee en de uitkomst in een andere cel bepaalt meteen weer of er en welke aan de pc gekoppelde uitgangen aangestuurd worden. Dat kunnen aan/uit schakelingen zijn, of 0-10V/4-20mA uitgangen.

De vraag op zich is dus redelijk simpel; kan dit? De vraag hoe dit dan zou moeten, is een tweede, maar een duwtje in de goede richting kan al een heel stuk helpen.
Mocht het niet mogelijk zijn met Excel, maar wel met andere programma's hoor ik dat uiteraard ook graag!

Bij voorbaat dank.

Ik heb weet van een powerpoint app die dmv instructies via ik dacht de COM poort, een beamer kan bijregelen (zoals kleuren, contrast, ...), maar ook het afluiten en opstarten ervan. Vandaar dat ik denk dat dit in Excel ook wel zal kunnen, maar er bestaan denk ik wel betere applicaties voor.

Hoe het juist moet, weet ik ook niet precies. Je hebt in ieder geval info nodig over hoe data uit te lezen (of in te lezen) van het toestel en dat gekoppeld aan VBA.
Hoe die data uit te lezen valt, zal je bij de technische documentatie van je toestel moeten zoeken.

Wat je beschrijft is standaard functionaliteit van een SCADA pakket. Hier staan heel veel goede links tussen

Ron

Finch,

Volgens mij wordt een beamer aangestuurd via een videokaart en niet via een com-poort.

Finch,

Volgens mij wordt een beamer aangestuurd via een videokaart en niet via een com-poort.

De details onbreken me. Maar het betreft ook niet van die huis-tuin-en-keuken beamers van een paar duizend Euros, maar echte professionele DLP projectors, waar de PC als het ware aan de beamer hangt ipv andersom. Het kan dat dat allemaal via de videokaart loopt, maar ik dacht dat het beeld via de videokaart liep, maar het "bedieningsverkeer" via een com poort. Nogmaals, ik kan me vergissen.

Bedankt voor de reacties.
Kan ik er vanuit gaan dat Excel het in ieder geval niet kan? Aangezien ik niemand er verder over hoor.

Ik ben inmiddels al aan het informeren naar Scada, bedankt daarvoor.

groeten

Ik heb zoiets zelf nog nooit gezien / gedaan, dus ik heb geen voorbeeld van het tegendeel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan