Misschien zoiets, zonder hulpcellen.
Hallo Paul, het ziet er goed uit, alleen het (misschien wel lastigste) onderdeel ontbreekt, dat is namelijk dat participanten 2 en 3 geen dividend meer mogen krijgen nadat zij hun target cumulatief dividend hebben bereikt, en dat daarna alles naar participant 1 gaat, totdat deze ook op zijn target cumulatief dividend zit, daarna moet alles weer gelijk verdeeld worden aan de hand van het aandeelpercentage.
Misschien heb ik de voorwaarden niet duidelijk genoeg uitgelegd, ik zal het proberen het anders uit te leggen:
Participant 2 en 3 hebben voorrang op participant 1 wanneer er niet genoeg dividend is om voor allen het cumulatieve targetdividend te behalen. Dit betekent ook dat als er niet genoeg is om participant 2 en 3 hun target te laten behalen, dat het alleen tussen die twee wordt verdeeld en participant 1 krijgt dan niets.
Indien er wel genoeg is om participanten 2 en 3 hun cumulatieve targetdividend te laten behalen, maar niet genoeg om participant 1 zijn cumulatief targetdividend te laten behalen, moet het bedrag dat overblijft na participanten 2 en 3 geheel naar participant 1 gaan.
Indien er meer dan genoeg is voor allen om hun cumulatieve targetdividend te laten behalen, moet het verdeeld worden aan de hand van hun aandeelpercentages
Indien er in het voorgaande jaar (bijvoorbeeld) participanten 2 en 3 hun target net niet behaald hebben (en participant 1 heeft dus niets gekregen) en er in het nieuwe jaar genoeg dividend is om participanten 2 en 3 hun target dividend te laten behalen, moet het bedrag, nadat participanten 2 en 3 hun target behaald hebben, helemaal naar participant 1 gaan
totdat deze ook zijn target heeft behaald, indien er daarna nog wat overblijft, moet het restbedrag verdeeld worden over de drie participanten aan de hand van hun aandeelpercentages.
Het is een heel verhaal, en een hele moeilijke formule (voor mij althans), ik hoop dat jullie hier een oplossing voor weten, zo niet is het volgens mij onmogelijk om te doen.