• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel ALS functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

agilemaniac

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2009
Hallo, ik heb een formule in elkaar gezet waarbij ik steeds de melding krijgt: U heeft teveel argumenten ingevoerd. Ik kom er maar niet uit waar het aan ligt, zou iemand misschien kunnen kijken hoe het opgelost kan worden?

De formule is als volgt: =ALS(H10=1;H11;ALS(H12=1;ALS(H13=1;H14;ALS(H15=1;H16;H17;ALS(H18=1;H19;ALS(H20=1;H21;H22))))))

De formule was origineel meer dan 255 tekens, dus ik heb hem verkleind door alle tussenberekeningen in andere cellen te plaatsen en die het cijfer 1 of 2 te geven (1 is waar en 2 is onwaar).

Alvast bedankt,

AM

=ALS(H10=1;H11;ALS(H12=1;ALS(H13=1;H14;ALS(H15=1;H16;H17;ALS(H18=1;H19;ALS(H20=1;H21;H22))))))
In het rode deel geef je al een waar en onwaar, terwijl je daarna nog doorgaat. Dat kan niet. Kun je niet een voorbeeld plaatsen?

Je kan beter kijken of de formule anders kan, want zulke formule's kunnen meestal veel korter en overzichtelijker.

Beste,

De formule is aangepast.

Code:
=ALS(H10=1;H11;ALS(H12=1;H13;ALS(H14=1;H15;ALS(H16=1;H17;ALS(H18=1;H19;ALS(H20=1;H21;H22))))))

Groet HWV

Beste Rob,

Bedankt voor de opmerking, ik dacht dat ik daarna gewoon nog door kon gaan omdat de ALS functie een stuk daarvoor nog een onwaar aan het zoeken was, helaas kan ik geen voorbeeld plaatsen ivm vertrouwensrechten. Ik ga even aan de slag om te kijken of ik het op kan lossen, bedankt!

Bandit, bedankt voor je antwoord maar ik heb geen ervaring met bijvoorbeeld EN of MAAR e.d, en de formule is al verkort zoals hij nu is, de formule helemaal uitgetypt is ongeveer 350+ karakters, erg onoverzichtelijk op die manier maar het is voor mij erg duidelijk hoe dat hij werkt.

Ik laat jullie nog weten of het gelukt is

Beste,

De formule is aangepast.

Code:
=ALS(H10=1;H11;ALS(H12=1;H13;ALS(H14=1;H15;ALS(H16=1;H17;ALS(H18=1;H19;ALS(H20=1;H21;H22))))))

Groet HWV

Bedankt voor je antwoord, misschien had ik wat meer toelichting moeten geven:

H10,11,12,13,15,18,19 en 20 is 1 of 2,
De rest is een geldbedrag dat berekend is met een formule, welke er gekozen wordt is dus bepaald door het getal 1 of 2 bij de eerstgenoemde cellen

Bestand

Als je een voorbeeld bestand toevoegd zonder gevoelige informatie, kunnen we jou misschien gelijk een juist antwoord geven, nu is het maar raden of we het juiste antwoord geven.
Maak anders een soort gelijk bestandje zonder de gevoelige informatie, dan zal je waarschijnlijk eerder een juist antwoord krijgen.

groet HWV

Volgens mij kan je het makkelijk oplossen met een zoekfunctie.
Code:
=VERSCHUIVING(H1;VERGELIJKEN(1;H1:H1000;0);0;1;1)

Bovenstaande formule zoekt vanaf cel H1 naar de waarde 1.
Als die waarde wordt gevonden dan de waarde daaronder weergegeven.

Voorbeeld:

2
123
2
53424
2
12334
1 < de 1 wordt gevonden.
777 < bijbehorende waarde.
2
12345

De uitkomst is dus: 777

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Het is een ingewikkeld dividendsysteem maar ik heb niet genoeg kennis om er een bijpassende formule bij te verzinnen, ik zal even een voorbeeld maken met nepcijfers zodat jullie ernaar kunnen kijken. Geef me 5 minuten dan laat zet ik hem hier op en zet ik erbij wat precies de bedoeling is.

Hierbij het voorbeeld,

De formule die ik aan jullie heb gevraagd betreft het dividend dat participant 1 uitgekeerd krijgt, de overige 2 hoop ik zelf ook nog op te lossen. De tekst staat in het voorbeeld.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, ik ben er al een tijd mee bezig,

AM

P.S. het is het belangrijkste dat participanten 2 en 3 als eerste dividend krijgen in dat jaar, tot hun target cumulative amount, en daarna komt participant 1 pas aan de beurt, als participant 1, 2 en 3 nog niet op huntarget amount zitten en het volgende jaar begint, dan moeten participanten 2 en 3 nog steeds als eerste dividend ontvangen, als hun target amount dan wel bereikt wordt, krijgt participant 1 pas dividend, als ze alledrie op niveau zitten, dan wordt het verdeeld aan de hand van hun aandeel%.

P.S.2 hou maar geen rekening met de verborgen regels, die waren voor mezelf om de tussenstappen uit te rekenen, maar die kloppen niet echt meer nu dat ik alles vervangen heb met andere informatie.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kan je het bestand in Excel 2003 formaat plaatsen?
Niet iedereen hier kan met XlsX-bestanden werken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Misschien zoiets, zonder hulpcellen.

Hallo Paul, het ziet er goed uit, alleen het (misschien wel lastigste) onderdeel ontbreekt, dat is namelijk dat participanten 2 en 3 geen dividend meer mogen krijgen nadat zij hun target cumulatief dividend hebben bereikt, en dat daarna alles naar participant 1 gaat, totdat deze ook op zijn target cumulatief dividend zit, daarna moet alles weer gelijk verdeeld worden aan de hand van het aandeelpercentage.

Misschien heb ik de voorwaarden niet duidelijk genoeg uitgelegd, ik zal het proberen het anders uit te leggen:

Participant 2 en 3 hebben voorrang op participant 1 wanneer er niet genoeg dividend is om voor allen het cumulatieve targetdividend te behalen. Dit betekent ook dat als er niet genoeg is om participant 2 en 3 hun target te laten behalen, dat het alleen tussen die twee wordt verdeeld en participant 1 krijgt dan niets.

Indien er wel genoeg is om participanten 2 en 3 hun cumulatieve targetdividend te laten behalen, maar niet genoeg om participant 1 zijn cumulatief targetdividend te laten behalen, moet het bedrag dat overblijft na participanten 2 en 3 geheel naar participant 1 gaan.

Indien er meer dan genoeg is voor allen om hun cumulatieve targetdividend te laten behalen, moet het verdeeld worden aan de hand van hun aandeelpercentages

Indien er in het voorgaande jaar (bijvoorbeeld) participanten 2 en 3 hun target net niet behaald hebben (en participant 1 heeft dus niets gekregen) en er in het nieuwe jaar genoeg dividend is om participanten 2 en 3 hun target dividend te laten behalen, moet het bedrag, nadat participanten 2 en 3 hun target behaald hebben, helemaal naar participant 1 gaan totdat deze ook zijn target heeft behaald, indien er daarna nog wat overblijft, moet het restbedrag verdeeld worden over de drie participanten aan de hand van hun aandeelpercentages.

Het is een heel verhaal, en een hele moeilijke formule (voor mij althans), ik hoop dat jullie hier een oplossing voor weten, zo niet is het volgens mij onmogelijk om te doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan