• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

sj0nnie

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2013
Ik ben bezig met de administratie in excel voor een bedrijf die auto's transporteerd door middel van eigen chauffeurs voor meerdere externe bedrijven. Ik heb hier denk ik de als functie voor nodig, maar ik kom er niet uit.

In dit bestand staan alle ritten.

In kolom C2t/m bijvoorbeeld C20 staan de bedrijven met de naam van de soort rit. Bijvoorbeeld 'Bedrijf X enkel', 'Bedrijf X dubbel', 'Bedrijf Y Wissel', 'Bedrijf y dubbel'.
Het gaat om meerdere ritten, dus de benaming 'Bedrijf X enkel' komt vaker voor.

In de kolommen P t/m T staan eventuele onkosten die een chauffeur bij een bepaalde rit hebben gemaakt.
Dus als er in C2: 'Bedrijf X enkel' staat, dan staan in 'P2 t/m T2' de onkosten die een chauffeur eventueel heeft gemaakt bij die rit.

Mijn vraag is, hoe kan ik er voor zorgen dat ik onderaan in de excel sheet alle onkosten die de chauffeurs van Bedrijf X hebben gemaakt bij elkaar kan optellen, zonder gebruik te maken van een filter in kolom C? Dus het gaat om de ritten die in kolom C staan van 'Bedrijf X enkel' en 'Bedrijf X dubbel'. En hierbij moet ik dus de onkosten hebben die in kolom P t/m T staan. Ik wil graag onderaan elke kolom apart hebben staan( in de tabel onderaan in F215 t/m F219). Dus de totale kosten van kolom P van bedrijf X, daaronder de totale kosten van kolom Q ETC. Zoals weergegeven is in Excel

Ik hoop dat mijn probleem duidelijk is en iemand mij kan helpen. Alvast bedankt voor de moeite.

Groet,

Frank

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wat heb je zelf al geprobeerd?

Tip voor de eenvoudige weg: maak een hulpkolom waarin enkel de bedrijfsnaam staat (bijvoorbeeld 'Bedrijf X') en gebruik de functie SOM.ALS.

Frank

Probeer in cel F215 deze formule =SOMPRODUCT(--(DEEL($C$2:$C$201;2;10)=$E$213);$Q$2:$Q$201)
In cel E213 staat "Bedrijf X " (met een spatie achter de X).
In het eerste deel --(DEEL($C$2:$C$201;2;10)=$E$213 stel ik vast of in de cellen C2 t/m C201 overeenkomt
met de cel 2013, De waarde Q2:Q201 wordt geteld als het eerste deel waar is.

Veel Succes.

@ ro Compy 87
Ik heb de functie ALS geprobeerd te gebruiken, maar kwam hier totaal niet uit.

Hoe moet ik dat dan toepassen in Excel? Want ik snap niet hoe ik dit moet uitwerken.

Alvast bedankt voor de moeite!

@ Elsendoorn2134,

In het eerste deel zeg je dat je Cel c2t/m c201 overeenkomt met Cel 2013(volgens mij bedoel je cel E213?). Klopt dit?
Ik heb het namelijk zo gedaan en dan komt er in cel E215 #naam? te staan.

Ik heb ook geprobeerd om een hulpkolom te maken naast de kolom C, zoals rocompy87 zei en dan de vergelijking =SOMPRODUCT(--(DEEL($D$2:$D$201;2;10)=$F$213);$Q$2:$Q$201) , maar dan krijg ik de zelfde foutmelding.

Hoe kan ik dit oplossen?

@Elsendoorn2134,

Enorm bedankt voor deze uitwerking! Ik denk dat ik hier wel wat aan heb!

Groet Frank!

Ik was er net even aan de slag.
De bedrijven heten natuurlijk niet bedrijf X of bedrijf Y, maar de namen mag ik niet noemen.

Dus ik had na u uitleg de bedrijfsnaam x aangepast aan het originele bedrijfsnaam, maar toen kwam de som op 0 uit.
De bedrijfsnaam die in Kolom C staat in mijn bestand komt tot stand, doordat er vanaf cel C2 dit staat: ='Ritnummer 0-50'!AE3
Kan het daardoor komen dat die hem niet goed meepakt?
Want in mijn bestand staat in Kolom C bijvoorbeeld:
DHL WisselA
DHL WisselB
DHL enkel
TNT WisselA
TNT WisselB
TNT enkel

Vervolgens zet ik dan in cel E213: TNT (met een spatie achter de laatste T)
daarna kopieer ik de formule in Cel F215: =SOMPRODUCT(--(MIDDEN($C$2:$C$201;2;10)=$E$213);$Q$2:$Q$201)

Vervolgens komt hier 0 uit.
Zou u mij hier alstublieft feedback op willen geven?

Nog een vraag, Wat betekenen die 2 en die 10 die hieronder met rood zijn gemarkeerd?
=SOMPRODUCT(--(MIDDEN($C$2:$C$201;2;10)=$E$213);$Q$2:$Q$201)

Ik hoop dat u mij kunt helpen en alvast bedankt voor de moeite!

Frank,

Het feit dat de gegevens niet gevonden worden komt door de manier waarop de gegevens zijn ingevoerd.
In de eerste versie stond in Cel C2 'Bedrijf x ........ met na de x een spatie. in cel E213 stond Bedrijf x (dus zonder ').
Om de twee te kunnen vergelijken moest ik dus in cel C2 beginnen op de 2e positie met een lengte van 10 posities.
Vandaar de formule. Dit is ook de rede waarom je TNT niet kan vinden. Hiervoor moet je de formule aanpassen naar
MIDDEN($C$2:$C$201;1;4) omdat in cel E213 een tekst staat met vier posities "TNT ".
Ik weet het dat luistert nogal nauw, je kunt ook de 4 vervangen door de de formule LENGTE(E213).

Veel Succes.

@ Elsendoorn 2134,

Enorm bedankt voor deze uitleg en het snelle antwoorden. Het is gelukt!

Groet,

Frank

sj0nnie,

dit kan ook heel mooi met draaitabellen, zie bijlage > Blad4

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan