• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel als Logboek

Status
Niet open voor verdere reacties.

robinexcel

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2018
Beste Lezers,

ik ben voor het sporten een jaarplanning aan het maken. Ik wil graag op "Blad 1" een soort dashboard/totaaloverzicht maken van wat ik die dag moet doen. Op blad 2 t/m 13 heb ik per maand een trainingsprogramma uitgewerkt. Nu wil ik dus op "blad 1" op overzichtelijke wijze mijn training van die dag weergegeven hebben zodat ik niet door alle bladeren heen hoef te zoeken. Dit ook omdat ik op Blad 1 de terugkoppeling in wil geven van wat er van die workout terecht is gekomen (afstand, tijd etc.) en dat excel dit dan ook terug plaatst bij de desbetreffende datum in het juiste blad in de gehele werkmap. De volgende dag moet(en) de cel(len) waarin ik de terugkoppeling schrijf ook leeg zijn want het gaat tenslotte om een nieuwe dag.

Kunnen jullie het nog volgen? Ik weet het, er bestaan genoeg apps die mij hierin kunnen voorzien echter is er geen een app die kosteloos een trainingsprogramma aanmaakt (en niet zoals ik dat wil...). Bovendien ben ik een freak voor excel, ik wil dit kosten wat kost onder de knie krijgen! :D

Alle hulp en tips worden gewaardeerd! :thumb:

op zich is dat geen spectaculair moeilijke vraag, die zo in 123 op te lossen is met enkele macros.
Alleen heb je daar wat meer gegevens voor nodig, zoals waar (uit welke cellen) moet er info gehaald worden en waar moet achteraf de terugkoppeling naar toe geschreven worden.
Best stuur je dus een summier voorbeeldje van 1 en ander mee als bijlage omdat er anders teveel gokwerk van onze kant gevraagd wordt.

Je zou ook kunnen overwegen om een kalender of een cel met "vandaag" te kunnen maken en de datum of "vandaag" koppel je aan de maand tab waar je moet zijn.
Ik had in 2002 ooit zoiets maar vond uiteindelijk het eenvoudiger om (in mijn geval) tabbladen per week te maken (zomer 6x sporten, winter 7x sporten per week).
Ik had nog buttons gemaakt (macro gestuurd) gemaakt, zie links boven in plaatje, om naar de volgende pagina te gaan, maar in de praktijk als je erg handig met excel bent zijn toetsenbord combi's sneller dan de muis pakken.... ;).

Mijn sport is atletiek, laat begonnen, toch nog met 35-minuten tijden op de 10 km als je bijna 50 bent doe je best leuk mee aan de (sub)top NL.
Het plaatje laat zien hoe ik mijn programma en resultaten verwerk. Ik gebruikte de Foster methode voor de zgn EMI "ervaren mate van inspanning" en verder logde ik in welke afstanden ik in welke zones ik liep, mij ochtendpols en -gewicht, mijn algemene fysieke toestand (verkouden of zo), trainingsomstandigheden/temperatuur, welke schoen en de bijzonderheden.

Alle cijfer data worden op centraal blad bij elkaar gebracht en vandaar uit is het super eenvoudig om elke grafiek te maken die ik destijds nodig had. Een aantal basis plots stonden er uiteraard als tab apart al in.

Gebruik mijn ervaring alleen als inspiratie, het zal niet exact jou oplossingen kunnen zijn, het is zoveel maatwerk hier geweest.
Excel-matig zou ik het nu anders aanpakken, efficiëntere dataverwerking , maar qua layout en pagina sturing niet, het is erg basic maar ook erg handig om het met het keyboard te doen. En: ik had er in die tijd ook geen zin en tijd voor om dat zo verder uit te zoeken: die tijd had ik nodig om uitgerust te raken en dan is pc-werk niet zo goed voor een atleet.....

Er is nl een groot voordeel om op de weekpagina te werken: je ziet meteen hoe je data afwijken tov de rest van de week, als je dat niet meer scherp in je hoofd had zitten.
Dan kun je gelijk daar op in spelen. Met een front pagina benadering moet je dat punt nog wel een vervolg geven.... anders is het mogelijk... "even" invullen en snel weer wat anders gaan doen...
Je kunt het net zo maken zover als je wensen en mogelijkheden gaan, tis aan de persoon zelf of je er baat bij hebt (of het is een pure excel uitdaging).
Succes!

hardlopen (Large).JPG

Het voorbeeld heb ik toegevoegd, was toch even wat werk maar het scheelt inderdaad als je al wat hebt om mee te werken. Hopelijk volstaat dit.
Graag ook jullie advies welk type grafiek ik het best kan gebruiken om de toe- en afname van de kilometers in de loop van de tijd (per maand) weer te geven. Ook een grafiek voor de (als het goed is ;)) afname van de kilo's wil ik erin zetten. Beide grafieken wil ik op het dashboard hebben.

Alvast bedankt! :thumb:

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan