• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel: "always on top"

Status
Niet open voor verdere reacties.

frank_koreman

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2006
hallo,

weet iemand of het mogelijk is excel "always on top" te krijgen via VBA. de bedoeling is dat elk ander venster achter het excel venster staat en blijft.

ik weet wel dat er genoeg programmatjes te vinden zijn, maar ik probeer het in VBA te integreren zodat dit op elke pc werkt.

Beste Frank,

Als je wilt dat Excel op de voorgrond blijft ten opzichte van andere applicaties zoals Word, Windows Verkenner, Internet Explorer etc, dan kun je dat niet vanuit Excel (of VBA) zelf doen, maar zul je een script moeten schrijven onder Windows. Maar het lijkt mij eerder irritant dan nuttig. Of begrijp ik je verkeerd?

Richard

Richard,

dank je wel voor de reactie. ik had al verwacht dat het niet mogelijk was.
ik hoopte op een verstopte standaard fuctie in windows die binnen VBA aangeroepen kon worden, maar had na veel zoekwerk zelf ook niks gevonden.

maar het gaat om een programma dat altijd direct beschikbaar moet zijn op een pc. deze pc hoeft en kan verder ook niks anders dan alleen een excel bestand.

vandaar mijn vraag.

dan zal ik het dus inderdaad binnen windows moeten doen.

Beste Frank,

Gat het om een stand alone pc met maar één taak, namelijk iets binnen Excel? Dan zou je het Excelbestand in het opstartmenu moeten zetten. De pc opstarten, start gelijk het bestand op. Zet macrobeveiliging standaard uit zodat je daar ook geen last van hebt.

In eventuele macro's zou je screenupdating = false o.i.d. kunnen gebruiken.

Richard

dank je wel richard,

dit had ik ook al gedaan, maar het gaat erom dat als er een ander bestand of programma geopend wordt deze niet "voor" het excel scherm komt te staan.

het is alleen maar perfectie en dus niet echt noodzakelijk. als het storend wordt zal ik er een programma bij zetten dat dit ook kan doen.

een voorbeeld hiervan is trouwens: "macro machine". hierin staat een standaard macro (welke alleen werkt met het programma macro machine) die een bepaald venster always on top kan krijgen. dit even voor geinteresseerden.

ik zocht een vba-code die hetzelfde kan doen, om het bestand op elke cpu (niet in netwerk) on top te houden.

ik houd het wel bij dit programma.

in ieder geval voor de reactie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan