• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel; automatisch gekleurde cellen uitbreiden in SOM

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excel novice

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2010
Hey,

Ik heb een vraag en hoop dat iemand me hiermee van dienst kan zijn, ik kan namelijk niet achter het antwoord komen.
Wanneer ik een som maak dus bijv =c1+c2+c3 etc, dan markeert excel die cellen voor me met een kleur zodat je snel ziet waar elke cel zich bevindt. Helaas zit hier een limiet aan tot 32 cellen. Vervolgens worden de cellen in de som weer de geselecteerde tekstkleur en zie je ook in het veld dat de cellen niet meer worden aangeduid. Erg vervelend als je overzicht wilt houden over welke cellen zich in de som bevinden en niet. Weet iemand of het mogelijk is deze reeks uit te breiden? Alvast hartelijk bedankt voor de moeite.

Mvg,
Dhr. vd Moosdijk

Beste Excel novice ;)

Kan je een voorbeeldje geven waar de limiet is van 32 cellen ?
Met welke versie van Excel werk je (2003, 2007 of 2010) ?
En over welke kleur heb je het (tekstkleur ? of kaderkleur)

Groetjes Danny. :thumb:

Bedankt voor de reactie

Ik werk met excel 2003. Opent u een blad en gaat u 32 cellen op tellen dmv =c1+c2+c3 etc tot c32. U ziet dat excel een gekleurt kader om de cellen weer geeft. Als ik echter over de limiet van 32 cellen heen ga geeft excel de cellen die ik in de som heb opgenomen niet meer weer. De kleuren in de formule verdwijnen. De reeks in de som wordt weer zwart.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Opties

Ik heb al eens geneusd bij de opties van excel om te kijken of ik daar iets kan aanpassen, maar als je niet weet waar te zoeken kijk je er misschien over heen.

Werk dan met =som(C1:C100)
en met meerdere reeksen = som(C1:C33,B1:B3,D5)

32 is een excel limiet waar je niet omheen komt

Ron

Jammer maar bedankt

Met die reeksen gaat niet omdat het veld over meerdere datums wordt bewerkt. Ik hoopte al dat er een mogelijkheid was om die limiet te verhogen. Bedankt voor de moeite erg prettig dit forum.

Met die reeksen gaat niet omdat het veld over meerdere datums wordt bewerkt.
Dat begrijp ik niet hoor, dat die optelling niet op een andere manier zou kunnen.
In geen enkele (ietwat) professionele toepassing zul je dat op die manier tegenkomen.
Maar om een goed antwoord te kunnen geven, zouden we wel moeten kunnen zien hoe je blad er uitziet en hoe dat met die datums dan precies zit.

Verheldering

Mogelijk leg ik het niet duidelijk genoeg uit. Het betreft een balans die per saldo mutatie vanaf de bank wordt bijgewerkt. De af- en bijschrijvingen worden per mutatie datum bijgewerkt. Het optellen en aftrekken doe ik door cellen op te tellen en af te trekken. Een cel is een mutatie, en kan niet van te voren worden afgetrokken of opgeteld mits een =som(formule). Met het bijwerken kan je door de kadermarkering goed zien welke cellen je hebt bijgewerkt en welke niet. Maar na 32 mutaties houdt het op en moet je de cellen gaan terugzoeken in de formule. Vandaar dat ik gehoopt had dat de limiet kon worden uitgebreid. Ik snap eigenlijk ook niet waarom er een limiet aan zit?

Hoe je het ook probeert uit te leggen in je bericht hierboven,
op basis daarvan kan ik noch een ander (althans naar mijn mening) een goed antwoord geven. Maar ik vermoed dat er wel degelijk een oplossing voor je probleem is.
Een voorbeeldbestand zou veel kunnen verduidelijken.

Excel novice,

De reden waarom er een limiet is komt waarschijnlijk omdat de kleuren een beetje op elkaar gaan lijken. Het is slechts een kader om een cel, dus de kleur is neit echt duidelijk. Licht rood lijkt dan wel erg op rood of donker rood.

Maar zoals al is aangegeven : een voorbeeldje kan veel verduidelijken. De kans is groot dat er toch een manier is om tot een oplossing te komen.:shocked::shocked:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan