• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: bereik in droplist

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Ik heb een werkblad met daarin aantal keuzevakken:
1. materieelstuk
2. emissielabel van de motor
3. gebruikte brandstof

De keuze kan gemaakt worden door middel een droplist die verwijst naar een aantal benoemde bereiken. Beschikbare keuze in de droplist is met INDIRECT() steeds afhankelijk van een voorgaande keuze.

Het bereik waarnaar de droplist voor keuze 2 verwijst is dus afhankelijk van keuze in 1, maar bestaat standaard uit 1 kolom met 11 rijen. Omdat niet altijd al die rijen ook daadwerkelijk zijn ingevuld, kan het gebeuren dat een aantal blanco's in de droplist komen, en dat is niet de bedoeling. Dat is opgelost met =als(e7>0;"";VERSCHUIVING(indirect(e5);0;0;AANTALARG(indirect(e5));1)) Deze formule staat in de validatie van cel e6.
Die formule laat met AANTALARG() in de droplist alleen dat gedeelte van het bereik zien, waar ook daadwerkelijk wat staat ingevuld. Heeft dat bereik maar 5 waarden, krijg je er dus maar 5 te zien. De resterende 6 lege regels zijn niet te zien.
Tot zover werkt het prima.

Het gaat verkeerd zodra ik het bereik wil uitbreiden naar meerdere kolommen, want dat krijg ik opeens weer lege cellen in mijn droplist. Hoe krijg ik het voor elkaar dat in de droplist alleen de eerste kolom van dat bereik gezien wordt?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Omdat er helemaal niets te vinden is over getrapte validatie maar even een voorbeeldje gemaakt waarmee het allemaal een stuk eenvoudiger kan.

Wat de relatie is tussen het type voertuig en de emissieklasse en het soort brandstof, is mij niet duidelijk.

Bijlagen

@VenA: Potverdikkie.... ja, zó kan het natuurlijk ook. Iets minder mooi misschien, maar het werkt. Waarom heb je trouwens een matrixformule gebruikt? Zonder lijkt het ook goed te gaan.
Die formule SOMPRODUCT() ken ik eigenlijk niet zo goed, maar ik ga dat zeker eens vaker proberen.

Wat de relatie is tussen het type voertuig en de emissieklasse en het soort brandstof, is mij niet duidelijk.
Lang verhaal, maar even kort: bij bouwprojecten wordt schrikbarend veel gasolie (diesel) verstookt. Motoren krijgen, afhankelijk van hun toepassing, bij typegoedkeuring een officieel EU emissielabel. Naarmate een motor nieuwer is, zijn de eisen aan die labels strenger. Algemeen kan je zeggen dat nieuwere motoren ook minder vervuilend zijn.
Wat betreft brandstoffen: al die soorten zijn feitelijk allemaal diesel, maar er zijn in meer of mindere mate synthetische of biologische componenten toegevoegd waardoor de ene soort beter en schoner verbrand dan de andere. In combinatie met het emissielabel van de motor, kan je dus wat meer inzicht krijgen in hoe milieubelastend een materieelstuk is. Dat kan je vervolgens gebruiken in een aanbesteding, om aannemers aan te moedigen materieel en brandstoffen te gebruiken met zo laag mogelijke milieubelasting.

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met minder mooi? Het doel van Excel is toch om zinnige dingen met data te doen? Dat de twee tabellen nu in het zicht staan is alleen om aan te tonen hoeveel eenvoudiger het kan. Waar je ze neerzet of de kolommen verbergt, zal voor de werking niets uitmaken. Ik zie niet waar ik een matrixformule gebruikt heb. Het lange verhaal geeft geen antwoord op de vraag welke relatie er is tussen type voertuig, emissieklasse brandstof. Of krijg je meer punten als je groene stroom in een oude HGM 'gooit'?:rolleyes:

Dat is een tekortkoming van de Excel-versie van @VenA; die geeft voor de vorige versies allemaal matrixformules retour.

Dat is een tekortkoming van de Excel-versie
zoiets dacht ik al ja {=SOMPRODUCT(($I$2:$I$60&$J$2:$J$60=B4&B5)*(K2:K60))}

Wat bedoel je met minder mooi?
Het oog wil ook wat he, maar dat is mijn afwijking. :P Het werkt, daar gaat het om. Die tabelletjes met data worden bovendien later toch verborgen.

Of krijg je meer punten als je groene stroom in een oude HGM 'gooit'?
Nee, het is de bedoeling aannemers aan te moedigen nieuwer materieel te gebruiken, met lagere uitstoot, en daar als het even kan ook een minder milieubelastende brandstof in te gebruiken, zoals GTL of HVO. Je staat versteld hoeveel antiek materieel er nog in omloop is, met waanzinnig hoge uitstoot. Bovendien worden op een project van enige omvang met het grootste gemak tienduizenden liters diesel verstookt, dus het loont de moeite.
Liefst zou ik alleen maar elektrisch of met waterstof aangedreven materieel zien, maar... op wat goedbedoelde hobbyprojecten, opgewaardeerd tuingereedschap en een paar prototypen na, bestaat dat eenvoudig nog niet. Dan kan je natuurlijk ook nog een discussie beginnen over hoe "groen" die elektriciteit of waterstof dan werkelijk is, maar... we moeten immers érgens beginnen.

Laatst bewerkt:
Dan zou ik maar gewoon beginnen met LPG.

En in Excel een eenvoudiige draatabel met 2 slicers.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan