• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel - Berekenen avonduren

Status
Niet open voor verdere reacties.

FireWire

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jul 2008
Hallo Beste Mensen,

Waarschijnlijk ben ik de zoveelste die dit vraagt, maar ik kan het antwoord niet goed vinden in het forum. Daarom toch nog maar de vraag.

Mijn vader werkt bij een bedrijf waar hij avonduren moet berekenen.

Als hij werkt van 07:30 - 17:30 moet er niets gebeuren in het vak avonduren.
Als hij werkt van 16:00 - 02:00 dan moet er van 22:00 - 02:00 uur avonduren worden ingevuld.

Hoe kan ik dit verwerken in excel. Ik krijg het in principe wel voor elkaar om avonduren te berekenen voor de nachtelijke uren, maar de formule is dusdanig opgebouwd dat hij terug gaat rekenen tot de vorige dag en er dus 19:30 uur aan avond uren gaat invullen.
Ik hoop op jullie hulp...

Groetjes FireWire

Hallo Beste Mensen,

Waarschijnlijk ben ik de zoveelste die dit vraagt, maar ik kan het antwoord niet goed vinden in het forum. Daarom toch nog maar de vraag.

Mijn vader werkt bij een bedrijf waar hij avonduren moet berekenen.

Als hij werkt van 07:30 - 17:30 moet er niets gebeuren in het vak avonduren.
Als hij werkt van 16:00 - 02:00 dan moet er van 22:00 - 02:00 uur avonduren worden ingevuld.

Hoe kan ik dit verwerken in excel. Ik krijg het in principe wel voor elkaar om avonduren te berekenen voor de nachtelijke uren, maar de formule is dusdanig opgebouwd dat hij terug gaat rekenen tot de vorige dag en er dus 19:30 uur aan avond uren gaat invullen.
Ik hoop op jullie hulp...

Groetjes FireWire

Heb je een voorbeeld bestand zonder gevoelige informatie?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hierbij een zip-bestandje waar je misschien je voordeel mee kunt doen. Dit heeft als artikel gestaan in de Nieuwsbrief van mei.

Bijlagen

Los van een voorbeeld bestand is het, het beste als we precies weten hoe zijn bedrijf de uren bereking (eventueel al als formule) heeft vastgelegd, dus wat staat er in bv de CAO.
Naast avond uren heb je vermoedelijk ook nog zaterdag, zondag overige dagen etc waar rekening mee gehouden moet worden.

Beste Mensen,

Als eerste wil ik jullie heel erg bedanken voor al jullie reacties.
Ik ben erg blij met alle reacties die ik tot nu toe heb gekregen.
Afgelopen nacht had ik voor mezelf al wat ingevingen gekregen, deze zojuist geprobeerd en ik ben al een heel eind opgeschoten.

Als eindtijd kleiner is dan de begintijd (dit is zo, want start is 16:00 en eind is 02:00) dan doet de formule nu eindtijd + "24:00" - "22:00".... Want de avonduren beginnen op zijn werk vanaf 22:00 uur. Dan haal ik in de formule ook nog een pauze tijd van zijn avonduren af, want pauze is eigen tijd en de 2e pauze valt altijd na 22:00 uur.
So far so good.

Nu ben ik alleen tegen het volgende gelopen. MIjn vader is taxichauffeur en kan dus ook een rit opkrijgen tijdens zijn dagdienst waarmee hij met een klant naar een lokatie moet en dus later thuis komt dan einde diensttijd. Het kan dus voorkomen dat hij om 07:30 uur moet beginnen en na 22:00 thuis komt. Hier krijg ik de formule dan niet werkend zoals hierboven beschreven omdat de eindtijd niet kleiner is dan de begintijd. In dit geval moet de 2e pauze niet van zijn avonduren worden afgetrokken, want hij heeft zijn 2 pauzes reeds gehad en geldt dus niet meer als pauze na 22:00 uur.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Ik heb het bestand toegevoegd ter verduidelijking.

Groetjes FireWire

Bijlagen

Laatst bewerkt:
...want pauze is eigen tijd en de 2e pauze valt altijd na 22:00 uur.

...want hij heeft zijn 2 pauzes reeds gehad en geldt dus niet meer als pauze na 22:00 uur.

Tja is die 2e pauze nu wel of niet altijd na 22:00 uur...
Ik denk dat we nog wel meer van zulke dingen tegen gaan komen.
Zonder dat we alle informatie precies hebben ben ik bang dat we je telkens maar deel oplossing aan kunnen dragen waarbij je er dan na een dag achter komt dat er toch nog weer wat mist of er een uitzondering is. Een linkje naar de CAO of afspraken zou echt helpen je direct goed verder te kunnen helpen.

Wanneer zou de tweede pauze niet meer afgetrokken moeten worden van de avonduren? Bv als werkuren >= aan 9 uur of zo?

Laatst bewerkt:
De 2e pauze na 22:00 uur geldt alleen als hij avond/nachtdienst heeft.
De aanvang van de dienst zal zo ergens vanaf 16:00 uur zijn. (soms moet hij ook wel eens om half 4 beginnen)

Als hij gewoon 's morgens begint (07:30 uur) dan heeft hij zijn 2 pauzes reeds gehad (halverwege de ochtend en halverwege de middag), dus dan gaat de 2e pauze niet meer van zijn avonduren af...

Mocht dit veel problemen gaan opleveren dan moet hij dat gedeelte maar zelf bijhouden. Het is slechts incidenteel dat dit voor zal gaan komen.

Groetjes Richard

Ik laat het voorlopig bij de berekening zoals ik hem nu heb.

Bedankt voor jullie reacties. :thumb:

Gr. FireWire

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan