• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel berekening: de resultaatcel leeg laten als broncellen leeg zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

chickenman

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2010
Ik wil een berekening maken in excel die uiteraard het resultaat weergeeft.
Als het resultaat 0 is omdat beide (of eigenlijk alle) cellen waar de berekening naar verwijst leeg zijn (dus niet 0 ingevuld maar leeg) wil ik de cel met resultaat ook leeg hebben.
In elk ander geval, ook als een van de bronwaarden 0 is, moet de berekening worden uitgevoerd en het resultaat weergegeven (dat kan dan dus 0 zijn).

bijv, (de waarden geven een cel weer):
0 + 0 = 0
1 + 0 = 1
+ 0 = 0
+ =

Verschillende opties geprobeerd maar het lukt niet, zie bijlage voor meer duidelijkheid.
kan iemand me de juiste formule geven?

groet,
chickenman

Bijlagen

Een van de vele mogelijkheden:

Code:
=ALS(EN(A10="";B10="");"";(A10<>"")*A10+(B10<>"")*B10)

of

Code:
=ALS(EN(A14="";B14="");"";SOM(A14:B14))

Laatst bewerkt:
Dank voor de snelle reactie!

De eerst formule geeft #waarde als een van de cellen leeg blijft. Daar zit dus ergens nog een foutje.
De tweede geeft bij een een melding met 'verbetervoorstel'van excel: dan wordt het:
=ALS(EN(A12="";B12="");"";SOM(A12:B12))
volgens mij alleen een spatie achter eerste haakje sluiten.

Werkt daarmee precies zoals ik het bedoelde!:thumb:

In verlengde nog een vraag:
in een rekenmodel is ingebouwd dat al dan niet wordt doorgerekend als er "prognose" of "opdracht" wordt geselecteerd.
de formules:
=SOM.ALS(E8:E13;"opdracht";H8:H13)
=SOM.ALS(E8:E13;"prognose";H8:H13)
Dus de keuze tussen prognose en opdracht in kolom E, de cijfers worden ingevuld in kolom H.

Als de cellen in H8 t/m H13 leeg zijn komt is het resultaat in de berekening 0.
Ook hier zou ik eigenlijke een lege cel willen zien.
Lijkt mij een combinatie van voornoemde en de door HierEnNU aangegeven formules maar ik krijg het niet voor elkaar.
(het principe staat weer in de bijlage, alle cellen leeg, onderaan de straap 0 ipv leeg)

Nog een laatste voorzetje misschien?

Bijlagen

Zie onderstaande formule

Code:
=ALS(SOM.ALS($E$8:$E$13;"opdracht";$H$8:$H$13)=0;"";SOM.ALS($E$8:$E$13;"opdracht";$H$8:$H$13))

aanvullend op bovenstaande; mocht iemand het model openen, de formules in kolom I8 t/m I13 zijn niet helemaal juist. (werken wel maar enkele zaken dubbel)

Dat is snel zeg!
Kan ik natuurlijk niet achterblijven:

Enige wat ik nog ander zou willen: bij lege broncel het resultaat ook leeg: dat klopt bij de berekening.
Als ik de broncel de waarde 0 geef blijft het resultaat ook leeg: dan zou ik daar ook graag 0 willen zien.
Kan dat?

Matrixformule:

Code:
=ALS((H$9:H$13="");"";SOM.ALS(E$8:E$13;$E14;H$8:H$13))

INGEVEN MET CTL-SHFT-ENTER

Formules in kolom I:

Code:
=ALS(H9="";"";H9*1,19)

Laatst bewerkt:
Dag HierEnNU,

Met de matixformule krijg ik #WAARDE, als ik evaluatie doe verwijst die naar het deel
H$8:H$13=. Ik zie daar echter geen fout in?

"ingeven met cntr-shift-enter": als ik dat doe komen er voor en na de formule {}: dan blijft de cel leeg. Doe ik daar iets fout?

TOEVOEGING: wat mij opvalt:
als in de formule naast de tabel zet (zie vorige bijlage) dan wordt de berekening wel uitgevoerd. Hij moet echter in 1 van de rijen staan die in de formule voorkomen. De specifieke rij waar de formule in staat heeft ook invloed: als die waarde niet is ingevuld eindigt de berekening altijd als lege cel, als die wel is ingevuld wordt de bereking uitgevoerd.
Als de formule in een andere cel staat dan in voornoemde rij: resultaat #WAARDE

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik het voor elkaar heb: combinatie van de voornoemde functies:

=ALS(EN(H8="";H9="";H10="";H11="";H12="";H13="");"";SOM.ALS(E$8:E$13;$E14;H$8:H$13))

De aanpassing t.o.v. de formule van HierEnNu betreft de logische test: die is nu per cel uitgevoerd i.p.v. over het bereik H8 t/m H13

Dat werkt m.i. niet. Als er bij broncellen van Opdracht niets staat en bij de broncellen van Prognose wel, dan wordt in de berekening van Opdracht toch een 0 weergegeven. En volgens mij was dat niet de bedoeling.

klopt, daar kom ik helaas ook net achter.

Bij de formule waar het bereik wordt aangeven onstaat echter het 'probleem' zoals ik in m'n eerdere bericht omschreef, dat is hiermee wel verholpen.
Heb je een oplossing waar beide in werkt?

Je kan ook de functie ISLEEG() gebruiken om te kijken of een cel een waarde bevat of niet.

bv.
Code:
=ALS(ISLEEG(B3);"";[FORMULE])

Ik krijg het wel opgelost m.b.v. een hulpkolom. Zie bijlage.
Wellicht dat anderen nog een combinatie kunnen verzinnen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ISLEEG werkt alleen met 1 cel als bron. Als er een bereik of SOM wordt aangegeven is het kennelijk niet mogelijk om die als 'leeg' te beschouwen. kortom: dan komt er toch weer een 0 te staan.
Het is dan ondertsaande formule, waarbij in oranje het bereik:
=ALS(ISLEEG(H$42:H$47);"";SOM.ALS(E$42:E$47;$E48;H$42:H$47))

Bijgevoegd een bestand waarin de verschillende opties met de 'fouten'. De oplossing moet toch dichtbij zijn volgens mij.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan