• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel-bestand altijd openen met de vraag "Welke klas wilt u zien?"

Status
Niet open voor verdere reacties.

mvnoort

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2006
Beste helpers,

Ik heb een Excel die gebruikt wordt op een basisschool voor de kleutergroepen. In dit bestand staan 8 verschillende werkbladen en elk blad gaat over een specifiek domein (bijv. taalontwikkeling of motorische ontwikkeling). De eerste twee kolommen zijn gevuld met de namen (kolom A) en de klas (kolom B). Die worden opgehaald uit het allereerste werkblad waar de juffen dus maar 1x (per jaar) de naam van het kind en klas hoeven in te vullen.

Om dit moment moet de juf na openen van het bestand op ieder werkblad in kolom B aangeven (filterfunctie) welke groep zij wil zien. Dat moet toch anders kunnen?

Ik wil graag dat het bestand (dat dus door meerdere juffen/klassen wordt gebruikt) altijd opent met de vraag "Welke klas wilt u zien?" en dat vervolgens op alle werkbladen ook alleen de namen van de kinderen uit die (gekozen) klas zichtbaar zijn. Kan zoiets? Wie helpt mij op weg?

Met vriendelijke groet, Martin

Beste Philiep, Dank alvast voor je aanbod van hulp. Ik moet even de namen anoniem maken...

Ja, dit lijkt precies te doen wat ik wil. Is dit nu een macro? Kan ik ergens de code vinden (ik moet nog veel leren). Zo zou ik (1) de naam willen aanpassen en (2) in het keuzemenu de extra optie willen geven om alles zichtbaar te maken. Maar voor nu alvast heel veel dank!

Druk op <Alt>+<F11> en rechtsklik op Userform1. Kies hier programmacode weergeven.

Je krijgt dan deze code te zien.

Hier wordt de keuzelijst gevuld met de namen van de klas.
Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
ComboBox1.List = Array("1", "1a", "1b", "2", "3")
End Sub

Hier worden de tabjes gefilterd op de gekozen klas.
Code:
Private Sub ComboBox1_Change()
For Each sh In Sheets
    If sh.Name <> "Namen invoer" And sh.Name <> "Extra informatie" And sh.Visible Then
        sh.AutoFilterMode = False
        sh.Cells(9, 2).CurrentRegion.AutoFilter 4, ComboBox1.Value
    End If
Next sh
Unload Me
End Sub

Hoi, hierbij mijn versie, maar Vena (Speedy Conzales):p was mij voor.
Mijn moeder is meer dan 40 jaar juf geweest, je moet wel iets doen voor een juf.
Er zit weinig verschil in het vbtje van Vena en mij, ik heb alleen een extra blad bijgezet 'Groepen', als er een klasje bijkomt hoef je dat alleen maar in te vullen in het blad Groepen en hoef je niet te frullen in de code.

Bijlagen

Vooruitgang geboekt, dank!

Beste helpers, zo af en toe knutsel ik verder. Met jullie hulp van gisteren ben ik vandaag weer een mooi stuk opgeschoten. Dank daarvoor! Ik heb de komende tijd vast nog meer wensen, mag ik dan weer een beroep op jullie doen? Vriendelijke groet Martin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan