Excel Bestand automatisch bijwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcoZwolle

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2006
Hallo,

ik heb een vraag over het automatisch bijwerken van een Excel-bestand.
Eerst zal ik de situatie beschrijven.

Ik gebruik een zelfgemaakt invulformulier om een aantal gegevens automatisch op een werkblad te plaatsen. Code in VBA is zo gemaakt dat ik telkens de "volgende" rij gebruik om de boel in weg te schrijven. Het werkt goed, zolang ik alléén met het bestand werk.
Nu wil ik dit bestand delen en gebruiken met collega's. Als ik nu tegelijkertijd met een ander het invulformulier invul, dan ontstaat het probleem.
Als ik nu op de OK-knop klik, wordt het bestand tevens automatisch opgeslagen.
Voorbeeld; Ik klik op OK en in rij 4 worden de gegevens weggeschreven; vervolgens wordt het bestand automatisch opgeslagen. Op het zelfde moment is een collega bezig het formulier in te vullen en klikt vervolgens op OK, maar rij 4 is inmiddels bezet (door mijn actie), terwijl "zijn" regel 4 nog leeg is (is nog niet bijgewerkt). Excel geeft nu een foutmelding dat de gegevens óf niet opgeslagen worden, of de andere worden overschreven.

Is er een mogelijkheid om bij het openen van het formulier ervoor te zorgen dat het beeld "ververst"/bijgewerkt wordt, of is dat mogelijk als men op de OK-knop klikt (dat is nog beter)? dus dan wordt het schematisch:
klik op [OK] => bestand wordt eerst bijgewerkt/opnieuw geopend => gegevens worden in de eerste lege rij gezet => bestand wordt opgeslagen => invulformulier wordt gesloten.
Ik ben al flink aan het speuren geweest maar kan nog geen goede regel vinden die ik moet/kan toepassen.

Ik hoop dat het probleem en de situatie een beetje duidelijk is. Voor de zekerheid heb ik een excel-bestand toegevoegd, maar ik weet niet zeker of deze goed werkt.

Heeft iemand dé oplossing?

Bij voorbaat dank,

m.vr.gr
Marco

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat het probleem en de situatie een beetje duidelijk is. Voor de zekerheid heb ik een excel-bestand toegevoegd, maar ik weet niet zeker of deze goed werkt.

Uploaden is alvast mislukt :( Eerst zippen

Over de vraag zelf: volgens mij is dit eerder een netwerk vraag, daar kan ik je denk ik niet bij helpen. Hopelijk voor jou anderen wel.

Uploaden is alvast mislukt :( Eerst zippen

Over de vraag zelf: volgens mij is dit eerder een netwerk vraag, daar kan ik je denk ik niet bij helpen. Hopelijk voor jou anderen wel.

mmm, vreemd hij doet het bij mij wel, of komt dat doordat het bestand zich op de harde schijf bevindt?

Is er geen regel in de macro te schrijven dat het bestand eerst weer opnieuw opent voordat de regel wordt beschreven?

Werkmappen delen

1.

Maak een werkmap die u beschikbaar wilt stellen voor bewerking door meerdere gebruikers en voer alle gegevens in die u wilt aanbieden.
Als u een van de volgende functies wilt opnemen, dient u deze nu toe te voegen: samengevoegde cellen, voorwaardelijke opmaak, gegevensvalidatie, grafieken, figuren, objecten (waaronder ook tekenobjecten), hyperlinks, scenario's, overzichten, subtotalen, gegevenstabellen, draaitabelrapporten, werkmap- en werkbladbeveiliging en macro's. U kunt geen wijzigingen meer aanbrengen in deze functies als u de werkmap eenmaal hebt gedeeld.

2.

Kies Werkmap delen in het menu Extra en klik op het tabblad Bewerken.

3.

Schakel het selectievakje Gelijktijdige bewerking door meerdere gebruikers toestaan in en klik op OK.

4.

Sla de werkmap op wanneer u hierom wordt gevraagd.

5.

Kies Opslaan als in het menu Bestand en sla de werkmap vervolgens op op een netwerklocatie waartoe de bedoelde gebruikers toegang hebben. Gebruik een gedeelde netwerkmap, geen webserver.

6.

Controleer eventuele koppelingen naar andere werkmappen of documenten en herstel deze als ze niet werken.

DjEngin

dat is een heel heldere en volledige uitleg. Bedankt alvast.

Nu nog zien wat de vraagsteller ervan vindt.

Wigi

Ik ga het morgen proberen. De echte werking kan ik toch alleen op het werk proberen, omdat hier thuis niet zoveel te delen is.

Alvast bedankt, en jullie horen nog :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan