• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel bestand beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

helpmijb

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2007
Hallo,

Hoe kan ik een excel bestand het best beveiligen?
Het moet inzienbaar zijn maar verder mag het niet kunnen aangepast worden.
Het mag ook niet makkelijk te "kraken" zijn of kan dat niet ?

Beste helpmijb,

Het beste kun je dan naar de bestandslocatie van dat bestand gaan, vaak Mijn Documenten. Dan klik je rechtermuisknop. Onderin zie je dan Alleen-lezen. Als je dat aanvinkt, kan niemand hem wijzigen. Ik zou hem dus 2 keer op slaan, eentje met kenmerk alleen-lezen en die andere waarin je het kunt veranderen. Als je dan veranderingen hebt doorgevoerd, sla je die eerst op en daarna op als dat ene document met alleen-lezen kenmerk.

Ook het alleen lezen is te omzeilen.
Een gewillig iemand heeft dit zo voor elkaar.
Je kan dat bestand naast alleen lezen ook "opslaan als" en de optie wachtwoord bij openen leeg laten en de ww bij de optie bewerken een ww ingeven.
Je bent dan wel extra gedekt.
Het bestand blijft leesbaar maar kan niet worden gewijzigd.

Het kan misschien stom klinken maar dat "alleen lezen" vind ik niet.......... en die optie voor dat wachtwoord ook niet.......
Ik doe waarschijnlijk iets verkeerd?
Ik klik rechts op het bestand zelf...

Klik met rechts op het bestand en kies voor eigenschappen, hier kan je aanvinken of het een alleen lezen bestand moet worden.

Het kan bij jouw versie van office anders zijn.
In mijn versie: kies "opslaan als", in het venster wat volgt staat een button "extra".
Hier kan je evt. de voorgestelde ww's in vullen.

Binnen de Excel omgeving

Binnen de Excel omgeving kan je op geen enkele wijze een bestand afdoende beveiligen.
Wil iemand de gegevens en/of formules achterhalen dan kan dit door het bestand met Calc (Openoffice) te openen. Dan zijn alle paswoorden overbodig en kan je alles aanpassen en terug opslaan als excel-bestand.
Spijting voor Microsoft maar OpenOffice is een degelijk en gratis alternatief.

Groetjes cdw

De beveiliging in excel is zoals al eerder gezegd zo lek als een mandje.
Het heeft enkel nut om per ongeluk verwijderen van formules tegen te gaan.

Soms is opslaan als een PDF bestand ook nog een oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan