• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel bestand onbruikbaar maken na een datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

appie36

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2009
Hallo,

Is het mogelijk dat je aan een Excel bestand iets toevoegt zodat het na een bepaalde datum niet meer werkt?

mvg,

Ab

Excel beveiliging is altijd te omzeilen.
Je kan beter uitleggen waarom je dat zou willen.
Wellicht dat er dan betere voorstellen komen.

Voor een simpele eindgebruiker kan je uiteraard in de ThisWorkbook.Open een controle inbouwen.

Een voorbeeld waarom.

Ik heb een rekenblad in excel die door collega's word gebruikt. Nu is niet iedereen even handig met excel en pakken sommigen de oude versie ipv de nieuwe. De oude versie moet dan op 1-1-2022 niet meer werken, als die compleet gewist word na die datum is het ook oke. Als ze er maar geen berekeningen meer mee kunnen maken.

Daarvoor heeft MS decennia geleden AddIns bedacht.

Hier een simpel voorbeeldje. Er wordt ook afgedwongen dat je macro's activeert.

Dat gebeurd niet met ingewikkelde code maar heel simpel door het (in dit voorbeeld) het blad dat je nodig hebt "Rekenblad" te verbergen als "very hidden" zodat een gewone gebruiker er niet bij kan.
Het blad "waarschuwing" meldt dan dat je macro's moet activeren om de sheet te kunnen gebruiken.

Voordat het rekenblad wordt getoond wordt ook gecontroleerd of de datum van vandaag gelijk of groter is aan de datum in cel B1 (voor het voorbeeld heb ik die hier gezet)
ik heb nu de datum op 19-11 gezet. dus als je macro's activeert dan zal het bestand na een messagebox meteen weer sluiten.
uiteraard kun je de datum ook in de code verwerken ipv in een een cel, maar dat leek me voor het voorbeeld praktischer.

Bijlagen

Dat werkt op zich prima, maar is, zoals al gezegd eenvoudig te omzeilen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan