Excel bestand opslaan als via VBA op andere locatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zeeuwjer

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2021
Hallo,

Ik heb een excel bestand (.xlsm) op een locatie staan als alleen lezen, na het openen als alleen lezen wil ik hem op een andere locatie als bewerkbaar bestand opslaan (kenmerk alleen lezen moet er dus af). Ik heb ik VBA wat geprobeerd en gezocht binnen het forum maar kon hier niks voor vinden, wie kan mij helpen met een stukje code.

bvd, Jeroen

Klik met rechts op dat bestand en zet in de eigenschappen dat kenmerk uit.

Het bestand wordt door andere gebruikt en niet iedereen is hier even handig in dus ik wil dit via een button met een script laten uitvoeren. Is dat mogelijk?

Hoi Edmoor,

Zou je mij een stukje op wegwillen helpen, wat je aangeeft lukt mij niet, ben beginner met VBA, doe veel met de recorder en knippen en plakken van codes van internet.
Ik heb inmiddels alwel een code waarmee ik de dialoogbox opslaan als kan openen, hier kan de gebruiker dan de bestandsnaam aanpassen en het bestand op de juiste locatie wegschrijven, dit zit onder een button om het voor de gebruiker makkelijk te maken.
Nu moet eigenlijk aan deze code nog worden toegevoegd dat het originele bestand wat als alleen lezen gekenmerkt staat, hier het kenmerk vanaf wordt gehaald.

Code zoals ik hem nu heb:

Sub filesave()

'Opslaan als venster openen

Dim bFileSaveAs As Boolean
bFileSaveAs = Application.Dialogs(xlDialogSaveAs).Show
If Not bFileSaveAs Then MsgBox "User cancelled", vbCritical
End Sub

alvast bedankt, Jeroen

Even voor de duidelijkheid.
Het geopende bestand dat moet worden opgeslagen onder een andere naam, heeft in de eigenschappen van de Verkenner het attribuut "Alleen lezen" ?

Nee, ik heb het originele excel bestand opgeslagen als een alleen lezen bestand in het dialoogvenster opslaan als bij algemen opties. Maar ik kan dit ook aanpassen naar alleen lezen kenmerk in de verkenner.

Plaats dan een voorbeeld bestand die je als Alleen lezen hebt opgeslagen.

Ik heb het al opgelost, als je via de eigenschappen in de verkenner het vinkje alleen lezen aanzet, wordt dit uitgezet als je het bestand opslaat als. Als je in het dialoogvenster opslaan als bij de algemene optie het bestand kenmerkt als alleen lezen dan wordt dit ook overgenomen in het opgeslagen bestand. Blijkbaar werken die twee opties verschillend.
Dank je wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan