• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel bestand te groot door veel formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

tfischer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 dec 2009
Hallo,
Ik ben bezig in excel een planning te maken van werkzaamheden tbv een aantal medewerkers.
Nu heb ik in één werkblad alle werkzaamheden staan die er zijn.
Nu wil ik per week een nieuw werkblad aanmaken.
In het week werkblad wil ik met codes verwijzen naar de tekst van de werkzaamheden in het werkblad met alle werkzaamheden.
Dit zorgt ervoor dat ik maar één keer de omschrijving van het werk in werkblad "werkzaamheden" hoef in te vullen en deze eenvoudig zichtbaar kan maken in het werkblad "week 1" of "week 2" enz.
Nu is mij dit allemaal gelukt maar doordat er veel formules in het werkblad van het weekoverzicht staan en ik dus voor een jaar 52 tabbladen nodig heb wordt het excel bestand te groot om mee te werken.
Nu zit ik te zoek naar een vermindering van formules. Mijn idee is als volgt.
Werkblad: "Basis wk" bevat alle benodigde formules
Werkblad: "Week __" bevat een verwijzing naar de formule in "Basis wk" en voert die dus uit in "Week__"

Is dit mogelijk en hoe?

Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen.

Nee het is niet helemaal duidelijk, maar misschien kun je iets met het volgende:

Ook een formule kan gebruikt worden in een gedefinieerde naam als deze dynamisch is
Kopieer en vertaal de formule naar engels door een macro handmatig op te nemen

Code:
Sub Voornaam()
'
ThisWorkbook.Names.Add Name:=[COLOR="red"]"Voornaam"[/COLOR], _
    RefersTo:=[COLOR="red"]"=IF(ISERROR((VLOOKUP(RC[-1],Medewerkers!R2C1:R229C10,R1C3,0))),"""",(VLOOKUP(RC[-1],Medewerkers!R2C1:R229C10,R1C3,0)))"[/COLOR]

End Sub

vervang de opgenomen formule en de gwenste naam in bovenstaande code en activeer de macro

de formule in het blad wordt nu

Code:
=Voornaam
en zal het zelfde resultaat als de oorspronkelijke formule geven

gr wim

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan