• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel beveiligen tegen "opslaan als" maar niet tegen "opslaan"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Smidt

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Beste Helpmij'ers,

Ik heb een simpele vraag en hoop op een simpel antwoord.

Is het mogelijk dat ik excel te allen tijde kan opslaan (dus onder de zelfde naam en in hetzelfde pad) maar dat het onmogelijk is deze op te slaan als "Opslaan als", met als gevolg dat deze onder een andere naam en in een andere directory opgeslagen kan worden.

Nog even voor jouw informatie, ik werk in Dropbox en heb daar bestanden gedeeld met andere gebruikers waarvan het niet de bedoeling is dat ze met mijn ideeën aan de loop gaan.

Een antwoord zie ik met veel belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Robert Smidt

Vergeet het maar. Jammer maar helaas.

En wat als ik alle tabjes naar een nieuw bestand kopieer en het nieuwe bestand ergens anders opsla?

De code om Saveas uit te zetten is volgens mij deze.

Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
If SaveAsUI Then Cancel = True
End Sub

@Cobbe maakt een grapje.
Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
If SaveAsUI Then
 MsgBox "Kan het bestand niet opslaan onder een andere naam"
 Cancel = True
End If
End Sub

andere gebruikers waarvan het niet de bedoeling is dat ze met mijn ideeën aan de loop gaan.

Waarom iemand wijsmaken dat zijn bestand beschermd is?

Bedankt voor het meedenken en plaatsen van de codes.

Ik heb de code van HSV (Harrie) geplaatst via Alt F11 onder blad 1 (invulscherm), maar werkt niet. Het bestand heb ik beveiligd en bovendien bevreemd het mij dat ik een beveiligd document de macro's kan wijzigen.

Code plaatsen in Thisworkbook module.

Harry,

Allereerst bedankt, dat werkt, echter kom ik er nu achter dat je het bestand nu wel in een andere map kunt kopiëren onder dezelfde naam. Is hier ook nog een oplossing voor?

De eerste keer kon ik vreemd genoeg wel opslaan als, maar dan onder dezelfde naam in een andere map. Nu ik het weer wil proberen lukt dat ook niet meer en gaat het goed. Dus volgens mij is het nu opgelost. Zit ik nog met een klein vraagje. Iemand die kennis heeft van excel kan de vba eruit gooien. Is deze ook op de één of andere manier te beschermen/beveiligen?

Het VBA project kan je in de instellingen ervan beveiligen met een wachtwoord, maar iemand met voldoende kennis zal ook daar doorheen komen.

Het bestand openen met SHIFT ingedrukt is al voldoende om vba te negeren. Daarna is het "opslaan als" geen enkel probleem meer. Hier heb je dus 0% vba kennis voor nodig...

Komen we weer terug op de eerste opmerking van Cobbe.:thumb:

Je kunt van alles verzinnen om excel te beveiligen tegen bepaalde acties maar die zijn net zo gemakkelijk weer te omzeilen door mensen die er enigszins kennis van hebben.

Nog afgezien van de paradox een bestand te willen 'delen' zonder het te willen 'delen'.
Als je wil voorkomen dat mensen met je ideeën op de loop gaan (zoals bijvoorbeeld geldt voor alle helpers hier in het forum ;)), moet je ze voor je houden en al zeker niet op DropBox delen.

Laatst bewerkt:
Zelfs al zou je dit allemaal niet kunnen.... met copy-paste van elke tab ... naar een ander bestand... tja.. weer een optie om te beveiligen...
PS:
Op een IP-cursus (intellectual property) cursus, heb ik ooit geleerd..... je moet het gewoon niet verspreiden als je niet wilt dat het gaat lekken.
En... je kunt zelf ook maar beter geen kennis hebben van iets... dat later tegen je gebruikt kan gaan worden als je zelf daarmee een IP-positie mee probeert te creëren... er wordt dan gezegd: je had er al kennis van... dus komt het oorspronkelijke IP-eigendom jou niet toe...

Dus het "beschermen" van jou ontgaat me compleet qua benadering....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan