• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel cel splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sigorei

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2007
Geachte Excel experts,

Ik heb het forum doorzocht maar helaas de oplossing voor mijn probleem niet gevonden.

Ik heb ik kolom A de volgende gegevens staan:

Soldeer- en knelfitting / Ankofit / Gemini
123456 benaming artikel 123456
873340 benaming artikel 873340
Soldeer- en knelfitting / VSH / Original / bovendeel
enz..

Ik wil graag het nummer en de artikelbenaming in een aparte cel, het
nummer blijft in kolom A en benaming moet naar kolom B.
De overige teksten moeten gewoon blijven staan in kolom A
De overeenkomst is dat er 7 spaties tussen het nummer en de omschijving staan.
Ik wil dus graag de cel splitsen dmv deze 7 spaties. Dit lukt niet met tekst naar kolommen omdat je dan op maximaal 1 spatie kunt splitsen. Is er een mogelijkheid om dit wel voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Sigorei

Beste Sigorei,

Dit is niet je eerste post op het forum, en het verbaast me dat je er niet even een voorbeeld-bestandje bij doet.
Dit lijkt me beter i.c.m. je verhaal.

Ps. ik bedoel het alleen maar goed overigens.;)

Beste Sigorei,

Als je de spatie als secheidngsteken aangeeeft bij 'tekst naar kolommen', dan kun je in de volgende stap aangeven dat je zes kolommen wilt overslaan.Ben je dan al niet een heel eind?

Een alternatief is dat je eerst via Ctrl+H (Zoeken en vervangen) de zeven spaties vervangt door één spatie. Maar dan wordt de omschrijving van een product uit meer dan één woord over twee kolommen verspreid.

Richard

Sigorei, het lijkt mij beter als je ff een voorbeeldbijlage maakt. Zet daarin wat je nu in die kolom A hebt staan (de WERKELIJKHEID graag!) en wat dan in bijvoorbeeld kolom C en D laat zien wat het eindresultaat moet zijn.

Groet, Leo

Voorbeeld

Bedankt voor de reactie.

Dit is idd niet mijn eerste vraag op dit forum.
Ik heb nu een voorbeeld van het bestand toegevoegd.
Het orgineel bestaat uit +/- 30.000 regels.

Onder het kopje orgineel staat hoe het blad nu is opgebouwd.
Onder het kopje gesplitst zie je waar de splitsing moet komen

Groeten Sigorei

Bijlagen

Ik heb dit er van kunnen maken,
al blijft alles wel in kolom A staan (basis).

Misschien hebben Leo en Richard wel andere ideeën.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Opgelost

Bedankt Harry,

Het is gelukt op met jou formule de splitsing correct uit te voeren!

Bedankt !!

Misschien hebben Leo en Richard wel andere ideeën.
Nou, vooruit dan... :D:D:D:D

Selecteer kolom A. Druk op Ctrl + H (zoek en vervang). Zet in de zoekregel die 7 spaties (dus echt letterlijk 7x de spatiebalk indrukken en géén quotes oid gebruiken!!!). Zet in de vervangregel de 'pipe' (dat is dat rechtopstaande teken op je toetsenbord | ) omdat dat een teken is die nooit voorkomt in teksten. Druk daarna op OK om de vervangingen te laten plaatsvinden.
Ga daarna in het menu Data>Text to Columns... (tekst naar kolommen) en start de wizard. Kies in stap 1 voor Delimited en in stap 2 heb je de mogelijk heid om voor een 'eigen' scheidingsteken te kiezen. Plaats in dat vakje óók weer die pipe en druk op OK. Je kolom A wordt netjes gescheiden zoals jij het voor ogen had (kolom B bevat nu de omschrijvingen).

Groet, Leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan