• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel celbereik Incl. formules door één als functie op laten komen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zalm132

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2016
Beste Forumleden

ik zit met een probleem op excel, in mijn bestand heb ik een celbereik een naam gegeven. zoals in het voorbeeldbestand dat ik heb toegevoegd
ik zou graag door bijvoorbeeld met een ALS functie het celbereik op laten komen.
als in =ALS( A2="Machine";A3:C12=Elevator)
de waarden in dit voorbeeld zijn random gekozen. Elevator is een toegewezen naam die een bereik heeft van 10rijen bij 3 kolommen.
Ik zou hulp heel erg kunnen waarderen.

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Zalm132

Bijlagen

ik zou graag door bijvoorbeeld met een ALS functie het celbereik op laten komen.

Geen idee wat je hier mee bedoeld/wilt bereiken

Beste popipipo,

met de ALS functie kun je in één cel een waarde op laten komen als deze voldoet aan de randvoorwaarden.
ik wil graag een celbereik op laten komen in plaats van één waarde.

Voorbeeldje:
Als(A5="Hoi";A6="Hallo")
dit werkt met één cel, maar ik krijg het niet voor elkaar om dit met één formule voor een aantal cellen te doen.

ik hoop dat het zo iets duidelijker is.
met vriendelijke groet,
Zalm132

Met formules zal dit niet lukken.

Je kunt met een formule in een cel geen waarden in een andere cel aanpassen.
In de bijlage heb ik in A3:C14 een formule opgenomen die de cellen vult met de waarden van het bereik waarvan de naam in B2 staat, wat weer met VERT.ZOEKEN is opgezocht in de NaamTabel op Blad2.
Als je A2 wijzigt in Soep, dan wordt A3:C14 gevuld met Erwtensoep. :d

Bijlagen

Je kunt met een formule in een cel geen waarden in een andere cel aanpassen.
In de bijlage heb ik in A3:C14 een formule opgenomen die de cellen vult met de waarden van het bereik waarvan de naam in B2 staat, wat weer met VERT.ZOEKEN is opgezocht in de NaamTabel op Blad2.
Als je A2 wijzigt in Soep, dan wordt A3:C14 gevuld met Erwtensoep. :d

Bedankt voor je reactie, niet helemaal waar ik op gehoopt had maar kan hier in ieder geval wel mee verder.

Formules zijn gemaakt om de celwaarde van de cel waarin ze staan, afhankelijk te maken van nader op te geven factoren. Ze zijn niet gemaakt om andere cellen in te vullen of aan te passen. Daar is inderdaad VBA voor nodig.

Maar nogmaals, en Marcel gaf daar mooi voorbeeld van, waarom niet in de cellen die je wilt aanpassen voorzien van een formule?

Laatst bewerkt:
Formules zijn gemaakt om de celwaarde van de cel waarin ze staan, afhankelijk te maken van nader op te geven factoren. Ze zijn niet gemaakt om andere cellen in te vullen of aan te passen. Daar is inderdaad VBA voor nodig.

Maar nogmaals, en Marcel gaf daar mooi voorbeeld van, waarom niet in de cellen die je wilt aanpassen voorzien van een formule?

Ik heb dit per cel wel uitgevoerd, maar dat was met vier verschillende machines. helaas moet ik er ongeveer 30, dus had gehoopt dat hier een makkelijkere oplossing voor was. ik moet nu erg veel ALS functies gaan nesten, aangezien er bij sommige machines ook nog 12 verschillende types zijn...

Met vriendelijke groet,
Zalm 132

Zoveel ALS functies hoeft in het voorbeeld van Marcel toch niet? Je kan een bereik aangeven en dat in Blad 2 toevoegen aan de tabel (inclusief naam). Dan vult Excel het automatisch voor je aan.
Meer 10 ALS functies "nesten" accepteert Excel volgens mij ook niet.

Waarom maak je dan geen tabel met machines/types waaruit gekozen of waarin gezocht kan worden? Voorkomt een hele serie geneste ALS functies.

Tip: nieuw/aangepast (representatief) voorbeeldje plaatsen?

Laatst bewerkt:
Graag gedaan, het bereik van de dropdown in A2 kan je aanpassen via "gegevensvalidatie" (bij Gegevens) en dan bron selecteren.
Overigens is dit de simpele versie van Marcel's oplossing

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan