• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel cellen tellen vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

nomko

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2016
Beste Forum,

Wellicht dat iemand mij met deze vraag kan helpen.

Ik heb een overzichtslijst waarbij er 2 factoren aan elkaar gekoppeld zijn: jaartal en item.

Het jaartal kan oplopen van 2019 tot aan 2023 (in voorbeeld weergegeven in cijfers), waarbij de omschrijving van het item bestaat uit 2 merknamen (voor het gemak A en B genoemd voor deze vraag). Nu zou ik graag in mijn spreadsheet een optelling willen zien hoeveel van item A in 2019 aanwezig zijn en hoeveel A in 2020 aanwezig zijn, etc........

In de screendump zien jullie wat ik bedoel. In de linkerkolom staan de cijfers 1 t/m 3 en in de rechterkolom staan de letters A en B. Nu staat onderaan de uitkomst van de optelling hoeveel letters A er voorkomen bij cijfer 1. Uiteraard geldt dezelfde formule/functie ook bij de vraag hoeveel B er voorkomen bij cijfer 2, etc.....

Ik dacht dit met een count of countif functie te doen? Echter loop ik hier op stuk.
Kan iemand mij de juiste formule of functie aanreiken waarmee ik mijn vraag kan oplossen?

Bij voorbaat mijn dank,
Nomko

Bijlagen

• excel vraag.png
    excel vraag.png
    16,1 KB · Weergaven: 40
in een foto kan ik geen formule plaatsen, wel in een excel bestand

Kijk eens naar de functie AANTALLEN.ALS (COUNTIFS)

Daar zat dus een luchtje aan? :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan