• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel cellen verbinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

xallias

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2010
Hallo ik ben nu uren bezig geweest met zoeken maar ik kan het niet vinden.
Hoe kan ik heel simpel cellen met elkaar verbinden.
In kolom a heb ik datums staan en in kolom b bedragen deze cellen wil ik dus met elkaar verbinden zodat als ik een nieuwe datum invoer ik dit op volgorde kan zetten gelijk met het juiste bedrag.
Dus niet dat 5-april achter 6- nov komt te staan, maar omdat ik in deze woksheet meerdere kolomen met data e.d. heb is een rij invoegen eigenlijk niet van toepassing.
Hopende dat iemand me kan helpen

Hallo ik ben nu uren bezig geweest met zoeken maar ik kan het niet vinden.
Zo'n soort vraag is hier nochthans al vaak aan de orde geweest.
Je selecteert je tabel met gegevens (bv: als die staan in A1:B40, dan selecteer je A1:B40) en je kiest daarna in het menu: Data - Sorteren. Duid aan dat er eerst op kolom A gesorteerd moet worden en geef ook aan of de tabel kolomkoppen bevat. Zo simpel is het. Je kunt die actie ook automatiseren door de hierboven beschreven handeling op te nemen in een macro en die aan het bijbehorende werkblad toe te voegen.

Laatst bewerkt:
Zo'n soort vraag is hier nochthans al vaak aan de orde geweest.
Je selecteert je tabel met gegevens (bv: als die staan in A1:B40, dan selecteer je A1:B40) en je kiest daarna in het menu: Data - Sorteren. Duid aan dat er eerst op kolom A gesorteerd moet worden en geef ook aan of de tabel kolomkoppen bevat. Zo simpel is het. Je kunt die actie ook automatiseren door de hierboven beschreven handeling op te nemen in een macro en die aan het bijbehorende werkblad toe te voegen.
Dank je wel het werkt maar hoe kan ik een makro hiervoor maken wilt u me hier ook bij helpen

Dank je wel het werkt maar hoe kan ik een makro hiervoor maken wilt u me hier ook bij helpen
Kies in het menu van Excel (t/m versie 2003): Extra - Macro - Nieuwe macro opnemen, en voer dan de handelingen uit die ik hierboven beschreef en die je zelf ook zojuist hebt uitgevoerd. De eerste regel van de macro (Sub ....) vervang je door:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
en als je dat gedaan hebt, knip je de gehele macro uit module 1, je klikt met de rechtermuisknop op de tab (waarop de naam van het blad staat) van het blad waarin de macro moet werken, je kiest in het dan verschijnende menu: Programmacode weergeven, en je plakt daar de macro. Klik op het kruiisje rechtsboven om terug te keren naar het werkblad. Nu verloopt de sortering automatisch zodra je in je tabel een wijziging aanbrengt.

Kies in het menu van Excel (t/m versie 2003): Extra - Macro - Nieuwe macro opnemen, en voer dan de handelingen uit die ik hierboven beschreef en die je zelf ook zojuist hebt uitgevoerd. De eerste regel van de macro (Sub ....) vervang je door:
en als je dat gedaan hebt, knip je de gehele macro uit module 1, je klikt met de rechtermuisknop op de tab (waarop de naam van het blad staat) van het blad waarin de macro moet werken, je kiest in het dan verschijnende menu: Programmacode weergeven, en je plakt daar de macro. Klik op het kruiisje rechtsboven om terug te keren naar het werkblad. Nu verloopt de sortering automatisch zodra je in je tabel een wijziging aanbrengt.
bedankt hiervoor maar ik heb office 2010 en ik probeer het nu al met de helpfunctie wat niet echt lukt.
ik krijg deze code als ik op bewerken druk

Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
'
' Sneltoets: Ctrl+z
'
Columns("A:B").Select
ActiveWorkbook.Worksheets("proberen").Sort.SortFields.Clear
ActiveWorkbook.Worksheets("proberen").Sort.SortFields.Add Key:=Range("A2:A32" _
), SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:=xlSortNormal
With ActiveWorkbook.Worksheets("proberen").Sort
.SetRange Range("A1:B32")
.Header = xlYes
.MatchCase = False
.Orientation = xlTopToBottom
.SortMethod = xlPinYin
.Apply
End With
Range("A33").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "7/5/2010"
Range("B33").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "66"
Range("B34").Select
Application.Run "'Berekiningen 2010.xlsx'!Macro1"
Application.Run "'Berekiningen 2010.xlsx'!Macro1"
Application.Goto Reference:="Macro1"
End Sub

Laatst bewerkt:
bedankt hiervoor maar ik heb office 2010 en ik probeer het nu al met de helpfunctie wat niet echt lukt.
Ik heb even bij anderen met Excel 2007 gekeken en daarbij is het PRECIES HETZELFDE als in Excel 2003, namelijk:
rechtsklikken op de tab van het werkblad, dan kiezen: "Pogrammacode weergeven, en dan aan de rechterkant de macro plakken, rekening houdend met wat ik hierboven schreef, dus hij moet beginnen met:
Code:
Ik denk dat Excel 2010 wat dit betreft niet veel zal afwijken van Excel 2007.

sorteren doet hij wel maar als ik er iets onder type pakt hij die niet.
Je macro sorteert rij 1 tm 32
Als je daarna iets in rij 33 zet neemt je macro dit niet mee.
Pas dus het bereik in je macro aan.

Een voorbeeld van een macro uit de programmacode, die twee lijsten sorteert na wijziging van het jaartal:
Code:

Application.ScreenUpdating = False

If Target.Address = Range("jaar").Address Then

Range("algemeen").Select
    Selection.Sort Key1:=Range("e7"), Order1:=xlAscending, Key2:=Range("C7") _
        , Order2:=xlAscending, Header:=xlNo, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, _
        Orientation:=xlTopToBottom, DataOption1:=xlSortNormal, DataOption2:= _
        xlSortNormal

Range("islam").Select
    Selection.Sort Key1:=Range("e7"), Order1:=xlAscending, Key2:=Range("C7") _
        , Order2:=xlAscending, Header:=xlNo, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, _
        Orientation:=xlTopToBottom, DataOption1:=xlSortNormal, DataOption2:= _
        xlSortNormal

Range("C5").Select

ActiveWorkbook.Save
End If

Application.ScreenUpdating = True

End Sub

Je macro sorteert rij 1 tm 32
Als je daarna iets in rij 33 zet neemt je macro dit niet mee.
Pas dus het bereik in je macro aan.
Ok bedankt ik heb nu een andere code en die gaat volgens mij tot a17 dus nu moet ik de 17 veranderen in een ander cijfer of kan het ook AA zijn en dit moet ik natuurlijk ook in Bkolom doen dus B17 wordt BB

' Sneltoets: Ctrl+z
'
ActiveWorkbook.Worksheets("Origineel").Sort.SortFields.Clear
ActiveWorkbook.Worksheets("Origineel").Sort.SortFields.Add Key:=Range( _
"A2:A17"), SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:= _
xlSortNormal
With ActiveWorkbook.Worksheets("Origineel").Sort
.SetRange Range("A1:B17")
.Header = xlYes
.MatchCase = False
.Orientation = xlTopToBottom