• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel - CSV

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rickymundo

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2012
Hoi Hoi,

Regelmatig moet ik een dump CSV file van een portal halen en hierop dan wat formules toepassen om ermee verder te kunnen.
Deze handelingen moet ik iedere week minstens 1 x opnieuw doen, dus dump file downloaden, openen in excel, tekst naar kolommen, formules invoegen en dan is het klaar.

Is het op de één of andere manier mogelijk om een sjabloon te maken waarbij alle formules en er al in staan en dan vervolgens alleen het CSV bestand hoef in te laden?

Waarom zou dat niet kunnen?

Gewoon een bestand bouwen met alle formules en dat wegzetten. Dit bestand open je iedere keer als je de klus moet klaren.

Hoi Rob,

Dank voor je hulp maar echt veel wijzer wordt ik er niet van.

Even opnieuw:
Ik download een CSV file van een portal. Hierop laat ik wat formules op los, zoals filtering, text naar kolommen etc. en dan is het klaar.

De week erna moet ik het riedeltje opnieuw doen. Is er een manier waarop ik deze handelingen 1 x hoef te doen en dan het CSV bestand alleen maar hoef in te lezen en de handelingen zelf worden gedaan. Bijvoorbeeld met een macro, alleen een macro kan ik niet apart opslaan denk ik.

Welk bestand moet je waarvandaan halen ?
Waar moeten de gegevens in je bestand terechtkomen ?
Heb je al naar de tekstimportfunktie van Excel gekeken ?

Upload even een voorbeeldbestand, dat maakt het een stuk duidelijker.

Excel zou excel niet zijn al hiervoor geen ingebouwde voorzieningen zijn, vba niet nodig. Wat robdgr en snb waarschijnlijk bedoelen is het volgende: in een nieuw workbook:
- ga naar Gegevens > Ext geg ophalen > Van tekst
- type bij bestandsnaam de volledige url van je dump
- doorloop de import wizard.
De dumpgegevens staan nu op je werkblad:
- rechtsklik in de gegevens > Eigenschappen
- als je bestandsnaam nooit wijzigt haal vinkje weg bij "Vragen om..." en zet vinkje bij "Gegevens vernieuwen bij openen"
- zet vinkje onderaan bij "Formules doorvoeren..." en OK.
Ga nu naar de eerste vrije kolom rechts van je gegevens:
- type ter hoogte van de kopregel een geschikte naam in bijv Jaar
- type in de cel daaronder een formule, bijv =JAAR(B2)
- rechtsklik in de gegevens en kies Vernieuwen.
Als je zo al je formules hebt toegevoegd kun je het Autofilter aanzetten om te filteren (geen table invoegen).
De volgende week hoef je alleen je bestand maar te openen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan