• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel database (incl. selectievakjes/macro)

Status
Niet open voor verdere reacties.

xvgzwergtw4

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2013
Goedemorgen allen!

Ten eerste, Ik ben nieuw hier, maar lees al een tijdje mee en heb al heel wat nuttige info verkregen, waarvoor dank!

Dat gezegd hebbende, komt nu mijn daadwerkelijke vraag. Ik heb het zelf proberen in elkaar te knutselen, maar dit ging mij nog niet helemaal goed af, vandaar dat ik nu hoop dat jullie mij een zetje in de goede richting kunnen duwen. Ik zal een Excel bestandje toevoegen, een draft met een eerste opzet/opmaak, dus niks bijzonders.

Ik ben bezig een database aan te leggen. Deze database heeft 2 categorieën, die elk een aantal subcategorieën hebben. Mijn vraag is tweeledig, één:
ik wil graag vinkjes kunnen zetten (optioneel aanklikbaar) voor elk (rij-)item, zodat je snel kunt zien of het item bij categorie 1 of 2 hoort (of beide) en welke subcategorieën het item heeft.
Het doel is uiteindelijk een database te hebben, waar je in 1 oogopslag van kunt zien welk item welke (sub)categorie heeft en dat je dus ook makkelijk met filters aan de slag kunt (dingen uitsluiten etc.).
Nu zijn er een aantal manieren waar ik zelf aangedacht heb. Bijv. ééntjes en nulletjes, of ja en nee, in elke cel invoeren en daar dan een code aan verbinden, maar ik wil het eigenlijk mooi en overzichtelijk hebben en snel wijzigbaar. Of selectievakjes invoegen en die dan koppelen aan elke cel. Maar als ik ze koppel, dan komt er WAAR of ONWAAR in de cel zelf te staan, dat wil ik niet. Maar als ik ze niet koppel, kan ik ze niet filteren. Het lukt me ook nog niet echt handig om snel heel veel selectievakjes toe te voegen, maar dan elk gekoppeld aan de volgende cel. Als ik ze nu aanklik, (na kopieren), gaan ze of allemaal naar WAAR of allemaal naar ONWAAR tegelijk.

Dan, mocht bovenstaande lukken, twee:
in kolom A, wil ik selectievakjes invoegen, dat als ik ze aanklik (dus =Waar), dat mijn selectie (nadat ik klaar ben), automatisch naar blad 2 gekopieerd wordt. Ik ben niet heel handig met macro’s etc, dus vandaar dat ik het hier neerleg. Alvast bedankt voor de tijd en moeite. Any input is appreciated !

Gr. ZwergBekijk bijlage 20130808 Hulp Database.xlsxBekijk bijlage 20130808 Hulp Database.xlsx

Die WAAR/ONWAAR kun je camoufleren door de cellen de tekstkleur wit te geven,
zo heb je geen last meer van waar/onwaar in die cellen.
En zo kan je die waardes toch gebruiken voor tellingen en/of filtering.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan