• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel datum vooruit laten rekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

YuZeMe

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2007
probleem stelling;
ik heb voorraad en een gemiddelde maandelijkse verkoop van producten.
nu heb ik uitgerekend hoe lang het duurt voordat de voorraad op zal zijn. (voorraad delen door gem maandelijkse verkoop = D colom) nu wil ik ook de datum uitrekenen wanneer het uitverkocht is.
hoe doe ik dit?

Ik zit te denken aan afronden. Er is nog voor 2.6 maanden, dus dat wordt 2 maanden na 13-2-07 is 13-04-07 en daarna nog 0.6 maand is 30 dagen delen door 100 maal 60.

Ik zit te broeden op een werkbladje. Dit moet gaan lukken denk ik. Je hoort het wel :rolleyes:

*edit*

Bij het voorbeeld ben ik er vanuit gegaan dat 365 dagen delen door 12 maanden gemiddeld 30,41 dagen per maand zijn. Met ctrl-T krijg je in je werkblad je formules te zien.

Manco in deze manier is dat wanneer je 1100 stuks hebt en daar 1100 per maand van verkoopt je over een maand en een dag zonder zit. Hoe dan ook, bekijk de bijlage eens

Bijlagen

• Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    11,4 KB · Weergaven: 119
Laatst bewerkt:
Je plaatje was onleesbaar, dus A is de datum waarop die voorraad is ontstaan, B is de voorraad, C de gemiddelde maandverkoop. Dan wordt D:
Code:
=ALS(A2=0;"";A2+((B2/C2)*(365/12)))
Geef D de celeigenschappen datum.

Of anders:
Code:
=ALS(A3=0;"";TEKST(A3+((B3/C3)*(365/12));"dd-mm-jjjj"))

Groet,

Ik zit te denken aan afronden. Er is nog voor 2.6 maanden, dus dat wordt 2 maanden na 13-2-07 is 13-04-07 en daarna nog 0.6 maand is 30 dagen delen door 100 maal 60.

Ik zit te broeden op een werkbladje. Dit moet gaan lukken denk ik. Je hoort het wel :rolleyes:

*edit*

Bij het voorbeeld ben ik er vanuit gegaan dat 365 dagen delen door 12 maanden gemiddeld 30,41 dagen per maand zijn. Met ctrl-T krijg je in je werkblad je formules te zien.

Manco in deze manier is dat wanneer je 1100 stuks hebt en daar 1100 per maand van verkoopt je over een maand en een dag zonder zit. Hoe dan ook, bekijk de bijlage eens
bedankt voor je snelle reactie.
het is een mogelijkheid maar het is niet perfect. want niet iedere maand is 30.41.
Ik weet dat het ook via een formule kan maar ik ben er zelf ook nog niet uit.

Kijk alvast naar de ZELFDE.DAG functie als je het helemaal perfect wilt hebben.

het is een mogelijkheid maar het is niet perfect. want niet iedere maand is 30.41.

Uiteindelijk is je verkoop per maand ook een gemiddelde per maand... :eek: :D

Dus ergens lijkt het mij toch logischer om te werken met bv. 365/12 dagen per maand.

En dan zijn er nog weekends bij hé... :( of geldt je gemiddelde voor de werkdagen in de maanden?

Dus: klopt mijn formule.

maar het is zo leuk om de 'perfecte' excel oplossing te vinden.

Ik ben ook niet vies van een Excel uitdaging meer of minder (maar dat was al wel geweten hier, zeker :D).

Stel dat je een voorraad hebt voor 1,5 maanden. Hoe lang is die maand? 30, 31, 28 dagen? 365/12 dagen? Als je dat kan zeggen, is het niet moeilijk: analoog aan de oplossing van Confictius.

Wigi

Als je het gemiddelde verkoop van een maand berekent betekend dit dat het de volgende maand net zo goed hoger of lager kan zijn.

Dus waarom zou je moeilijk doen over 1 of 2 dagen meer of minder per maand

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan