• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

kabus

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2006
Hallo,

In kolom A heb ik 2 verschillende data's en tijden. Maar sommige maanden worden in letters weergegeven. Kan iemand me helpen met het maken van een macro om de letters te vervangen voor de cijfer(maand). dus (dd-m-yy).

Alvast bedankt,

kab

16-4-07 15:27
02-MAR-2007 17:52:03

Waarom kan je niet gewoon die cellen selecteren, en dan bij Opmaak > Celeigenschappen de juiste datumweergave kiezen?

Hallo Kabus

Dit hoeft niet met een macro
Selekteer kolom A en pas daarna het celfomaat aan.

Willem

Waarom kan je niet gewoon die cellen selecteren, en dan bij Opmaak > Celeigenschappen de juiste datumweergave kiezen?

Dit heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet.

ik heb het bestand bijgevoegd. Misschien dat ik iets verkeerds doe. :o

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Geen probleem hier. Bij beide cellen heb je volgende de custom opmaak geselecteerd: d-m-jjjj u:mm

Dit is eenvoudig om te zetten naar dd-mm-jj. Gaat hier gewoon goed... Lukt het wel met een ander bestand/werkblad?

Ik kan niet echt zeggen waar het aan ligt.

"Manueel" (Chtrl-H) kan je ze wel vervangen: MAR vervangen door 3, APR door 4, enz.

Geen probleem hier. Bij beide cellen heb je volgende de custom opmaak geselecteerd: d-m-jjjj u:mm

Dit is eenvoudig om te zetten naar dd-mm-jj. Gaat hier gewoon goed... Lukt het wel met een ander bestand/werkblad?

Ik kan er ook niets in wijzigen hoor.

yeps,

Ik zelf denk dat dit probleem word veroorzaakt door de letters MAR.
Want als ik MAR verander in mrt, dan werkt het wel. Weird!  :confused:

Ik heb een Engelse Excel versie. Gesteld dat MAR voor March staat, dan zou dat in een Engelse versie nog altijd moeten werken.

Hoe zijn die "datums" in Excel gezet? Is dat dmv. een ander programma?

Nu ik er nog eens naar kijk: ik kan de onderste wel wijzigen, maar de bovenste niet....
Vreemd.
je kan er ook niet mee rekenen. ik heb hetzelfde aan de hand met een file op het werk. deze komt uit een andere database. ik vind het bizar, maar heb me al suf gezocht naar een oplossing.

steven

Ik heb een Engelse Excel versie. Gesteld dat MAR voor March staat, dan zou dat in een Engelse versie nog altijd moeten werken.

Hoe zijn die "datums" in Excel gezet? Is dat dmv. een ander programma?

Klopt dmv een andere programma. Excel ziet dit dus als tekst. erg vreemd. Misschien een manier vinden om tekst te converteren naar een datum

Ik had hetzelfde probleem (en ook met maart)... :shocked:

In de bijlage een trucje om van de tekst een datum te maken...

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan