• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost excel datumverschil

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Vrits

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2013
Berichten
117
Besturingssysteem
WINDOWS 10
Office versie
Prof. plus 2021
ik wil in excel het verschil aangeven tussen =(vandaag) en 1-5-2026 maar dan in x jaar x maanden x dagen Ik heb de fornule op internet gezien maar ondanks verwoede pogingen lukt het mij niet. Wie kan mij helpen? Bij vootbaat hartelijk dank,
 
Laatst bewerkt:
Plaats een voorbeeld document met daarin wat je al hebt gedaan.
 
Zoiets?
Code:
="Tot 1-5-2026 is het nog: "&DATUMVERSCHIL(NU();"1-5-2026";"y")&" jaar, "&DATUMVERSCHIL(NU();"1-5-2026";"ym")&" maand(en) en "&DATUMVERSCHIL(NU();"1-5-2026";"md")&" dag(en)"
 
Dank. Het lukt me nog niet helemaal maar ik blijf proberen ;-)
 
Wat lukt dan niet? Lees ook bericht #2 dan nog eens door.
 
ik neem aan dat ik bij het overtikken van uw -lange- formule toch nog fouten maak.
Maar zoals gezegd ik blijf het proberen, De aanhouder wint immers.
 
Kan je met dit iets doen?
 

Bijlagen

  • Aftel naar....xlsm
    25,7 KB · Weergaven: 2
Ja maar kan niet kopieren want Microsoft vertrouwt de macro niet ;-(
 
De formule in een Excel bestand. (PS ik zou niet overtypen, maar kopiëren-plakken gebruiken...).
 

Bijlagen

  • vb_Vrits (AC).xlsx
    8,8 KB · Weergaven: 2
Ik kan zoals gezegd niet kopieren want staat Microsoft volgens meegestuurde mededeling niet toe. En ik wil graag : x jaar x maanden x dagen. Maar toch bedankt voor uw inspanniingen, Zeer
gewaardeerd.
 
Je kunt toch zelf een nieuwe Excelsheet openen, de formule selecteren, kopiëren en plakken? Dat heeft niets met macro meldingen te maken.

En je kan ook de tekst aanpassen naar je eigen wensen? Dat lijkt me toch niet zo moeilijk:
Code:
=DATUMVERSCHIL(NU();"1-5-2026";"y")&" jaar "&DATUMVERSCHIL(NU();"1-5-2026";"ym")&" maanden "&DATUMVERSCHIL(NU();"1-5-2026";"md")&" dagen"
 
Ja maar kan niet kopieren want Microsoft vertrouwt de macro niet ;-(
Ja, bij mij ook. Het is altijd gezeur. Maar goed, dat van Tech8 is leuk maar de vraag niet. Staat duidelijk jaar, maanden en dagen.

PS ik zou niet overtypen, maar kopiëren-plakken gebruiken...

Dat kun je inderdaad beter doen.

Plaats een voorbeeld document met daarin wat je al hebt gedaan.

Dat is de beste optie want dan gaan helpers niet fantaseren en gokken in de antwoorden/oplossingen.
Geef in jouw voorbeeld de gewenste uitkomsten aan of zeg met een tekst waar je wat wilt.
 
Ik vermoed dat voor mij, eenvoudige gebruiker, alleen een standaard excel bestand te kopiëren
valt. Ik zoek verder. Dank.
 
Hoezo ik zoek verder? De oplossing staat al in #11.

Kan zelfs nog een beetje korter als je Excel 365 gebruikt:
Code:
=LET(n;NU();t;"1-5-2026";
DATUMVERSCHIL(n;t;"y")&" jaar "&
DATUMVERSCHIL(n;t;"ym")&" maanden "&
DATUMVERSCHIL(n;t;"md")&" dagen")
 
=DATUMVERSCHIL(NU();"1-5-2026";"y")&" jaar "&DATUMVERSCHIL(NU();"1-5-2026";"ym")&" maanden "&DATUMVERSCHIL(NU();"1-5-2026";"md")&" dagen"
Ik heb het kunnen kopiëren in mijn excel sheet ! Gelukt! Dank voor uw geduld met mij die het boekje excel voor dummies nog niet uit heeft :) . Nogmaals dank!
 
Ja, bij mij ook. Het is altijd gezeur. Maar goed, dat van Tech8 is leuk maar de vraag niet. Staat duidelijk jaar, maanden en dagen.
Heb ook deze nog gevonden, was iets te snel met de vorige
 

Bijlagen

  • Aftelkalender.xlsm
    31 KB · Weergaven: 4
Ik heb het kunnen kopiëren in mijn excel sheet ! Gelukt! Dank voor uw geduld met mij die het boekje excel voor dummies nog niet uit heeft :) . Nogmaals dank!
Rustig blijven, concentreren, inzet tonen, hard werken en je komt er wel. Was toch niet zo moeilijk!
 
En binnen een paar maanden kun je zoveel oplossingen aanbrengen als Senso
 
Die opmerking wijs ik af. Veel mensen geven te snel antwoord en niet op de vraag. Vijf bestanden uit een topic downloaden nakijken en er zit mogelijk slechts één juist antwoord (op de vraag) bij! Kost mij echt te veel tijd.

Wat staat hier? maar dan in x jaar x maanden x dagen
Die 'timers' zijn leuk en echt wel een goede bijdrage maar waar is dan het jaar!

Ik heb wel een goed bestand met voorbeelden, maar waar is het beheer van bijlagen in de nieuwe Helpmij gebleven. Ik zie het niet en ook krijg ik geen antwoord op die vraag. Kun je iedere keer opnieuw een bestand uploaden. Dat begint knap te vervelen. Toen je ze nog beheren kon was dit simpel en snel uit te voeren.

Het verschil tussen twee datums berekenen

 

Bijlagen

  • Excel Leeftijd berekenen - Excel Datumverschil berekenen _Voorbeelden op meerdere bladen.xlsx
    19,1 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan