Voor mijn werk zoek ik een manier om MSexcel documenten als attachment toe te voegen aan een Lotus Notes e-mail. Dit door middel van een ‘button’ binnen excel.
Helaas krijg ik dit tot op heden nog niet voor elkaar. Ik heb verschillende codes geprobeerd die ik op internet kon vinden, maar allen blijven haken op het connectie maken naar de email client. Het is de bedoeling dat deze macro van elke werkplek af te gebruiken is (het document zal beschikbaar zijn via intranet).
Met de onderstaande code wordt het document opgeslagen, wordt de lotus notes mailbox geopend (het e-mailadres en het onderwerp worden toegevoegd). De bijlage wordt helaas niet toegevoegd aan de email.
Kan iemand mij helpen? Ik heb vrij weinig ervaring met VBA, maar met wat hulp zou dit toch mogelijk moeten zijn.
Alvast bedankt!
Helaas krijg ik dit tot op heden nog niet voor elkaar. Ik heb verschillende codes geprobeerd die ik op internet kon vinden, maar allen blijven haken op het connectie maken naar de email client. Het is de bedoeling dat deze macro van elke werkplek af te gebruiken is (het document zal beschikbaar zijn via intranet).
Met de onderstaande code wordt het document opgeslagen, wordt de lotus notes mailbox geopend (het e-mailadres en het onderwerp worden toegevoegd). De bijlage wordt helaas niet toegevoegd aan de email.
Kan iemand mij helpen? Ik heb vrij weinig ervaring met VBA, maar met wat hulp zou dit toch mogelijk moeten zijn.
Alvast bedankt!
Sub SendWithLotus()
' setting up various objects
Dim attachME As Object
Dim EmbedObj1 As Object
Dim recipient As String
Dim ccRecipient As String
Dim bccRecipient As String
Dim subject As String
Dim bodytext As String
Dim Attachment1 As String
Const EMBED_ATTACHMENT As Long = 1454
Const stTitle As String = "Actieve workbook status"
Const stMsg As String = "Het acteive workbook moet eerst worden opgeslagen " & vbCrLf _
& voordat deze als bijlage verstuurd kan worden."
'Check if the active workbook is saved or not
'If the active workbook has not been saved at all.
If Len(ActiveWorkbook.Path) = 0 Then
MsgBox stMsg, vbInformation, stTitle
Exit Sub
End If
'If the changes in the active workbook have been saved or not.
If ActiveWorkbook.Saved = False Then
If MsgBox("Do you want to save the changes before sending?", _
vbYesNo + vbInformation, stTitle) = vbYes Then _
ActiveWorkbook.Save
' setting up all sending recipients
recipient = ThisWorkbook.Worksheets("Voorkant").Range("A2").Value
'ccRecipient = ThisWorkbook.Worksheets("Voorkant").Range("A2").Value + ThisWorkbook.Worksheets("Data").Range("ac1").Value
'bccRecipient = ""
subject = "test 2sdf4"
bodytext = "Please findd Attached Claim File"
'// Lets check to see if form is filled in Min req =Recipient, Subject, Body Text
If recipient = vbNullString Or subject = vbNullString Or bodytext = vbNullString Then
MsgBox "Recipient, Subject and or Body Text is NOT SET!", vbCritical + vbInformation
Exit Sub
End If
Dim sURLto As String
Dim sAddress As String
Dim sSubject As String
Dim sBody As String
sAddress = "mail@mail.nl"
sSubject = "Test mail"
sBody = "body mail?"
sURLto = "mailto:" & sAddress & "?subject=" & sSubject & "&body=" & sBody
ActiveWorkbook.FollowHyperlink Address:=sURLto
Attachment1 = ThisWorkbook.Worksheets("Voorkant").Range("ac1").Value
If Attachment1 <> "" Then
Set attachME = MailDoc.CreateRichTextItem("Attachment1")
Set EmbedObj1 = attachME.EmbedObject(1454, "", Attachment1, "Attachment")
MailDoc.CreateRichTextItem ("Attachment")
End If
'End With
'Activate Excel for the user.
AppActivate "Microsoft Excel"
MsgBox "Het e-mail bericht is succesvol verzonden.", vbInformation
End If
End Sub