• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel documenten in MAC veel mb

Status
Niet open voor verdere reacties.

yvonne0

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
Hoi allemaal,

Weet iemand hoe het kan dat simpele excel documenten soms zo'n grote bestandsgrootte hebben?
Ik heb een simpel bestand met wat tekst en prijzen, filter, voorwaardelijke opmaak en die is 1,8 mb.

Zojuist heb ik in een ander bestand dat al rond de 1,5 mb een kleine draaitabel ingevoegd en die is nu 6,1 mb.

Ik werk met Office 365 home Excel op de mac.

Groetjes,
Yvonne

Een draaitabel bewaart de gegevens in een cache die dus de grootte van het bestand beinvloed. Je kunt van een draaitabel instellen dat die dat niet doet (in de opties van die draaitabel), maar dan moet je vernieuwen voordat je kunt filteren e.d..
Kijk verder eens waar een control+end je brengt kwa laatste rij en kolom. Doe dat voor ieder werkblad.

Ik zag dat er in een bestand een meer dan een miljoen rijen staan :-o
Regels verwijderen liep steeds vast, dus die paar rijen die ik moest hebben heb ik naar een nieuwe bestand gekopieerd.
Die is nu van 6.1 mb naar 29 kb gegaan.

Het andere bestand, daar loopt het helemaal vast.
Daar zit een aantal draaitabellen in. En veel berekeningen.
Het staat in OneDrive, dus die probeer ik thuis op mijn windows laptop wel even te bewerken.
Ik kan niet eens zien hoeveel rijen erin staan, omdat het steeds vastloopt .... op werk op de MAC in ieder geval

Mooi dat het zo simpel op te lossen lijkt.

Hopelijk lukt het voor dat andere bestand ook, moet ik thuis even kijken :o

Ik heb het bestand thuis netjes naar 500 kb kunnen krijgen (van 6,1 mb).
Nu kom ik op werk open het bestand, klik er een beetje door heen, en verander niks, werd het ineens van 500 kb naar 600 kb.
Ik opende het nog een keer, weer een beetje klikken in cellen en sluiten, is het ineens 915 kb?
Hoe kan dit?

Ook blijf ik meer dan een miljoen regels zien.
Verwijderen lukt niet, het blijft gewoon staan (zowel thuis in windows als op werk op een MAC)

Laatst bewerkt:
Hoe bedoel je je blijft meer dan een miljoen regels zien? Wat doe je precies? Het gaat erom welke rij er geselecteerd wordt als je op control+end drukt, niet als je control+pijltje omlaag blijft doen tot je niet verder komt.

Oh dan ben ik in de war, ik ging inderdaad naar de laatste cel in het document. Ik dacht dat er dan teveel lege regels stonden waardoor het bestand groot werd. :o Ik kom er helaas niet achter wat ctrl end op een mac is. Ik lees ook wel fn -->, maar dan gebeurt er niks. Dit zal ik dan thuis wel weer proberen. En dan de lege regels daarboven verwijderen? Het document lijkt nu niet nog groter te worden, waarschijnlijk neemt een Excel document op een Mac meer ruimte in beslag door draaitabellen etc, geen idee. Misschien dat het daarom thuis minder kb was, dan dat ik het nu op werk open en opsla. Maar het is geen 6,1 mb meer gelukkig.

Laatst bewerkt:
https://osxdaily.com/2015/06/17/home-end-button-mac-keyboard-functions/

The “End” button on a Mac Keyboard: Fn + Right Arrow
Hitting the function key with the right arrow will immediately scroll to the very bottom of an open document or page, regardless of how long it is. This is basically the same thing as pressing the “End” key on a Windows PC, except it’s a keyboard shortcut.

Home and End button functions on Mac keyboards are performed with keystroke shortcuts
For the Home and End equivalence in Mac OS X, you can use these keyboard shortcuts or a similar set of Command key tricks which can achieve the same effect of jumping to the start and end of documents, it doesn’t matter which you use, both will get the job done and work the same, so go with whatever works better for your workflow, or whichever you memorize.

Er zitten geen macro's in. Alleen formules, wat draaitabellen en filters. Het bestand loopt nu in ieder geval niet meer vast. Dat was gisteren met 6,1 mb wel het geval. Op de MAC op werk kan ik er dan niks mee. Thuis op de laptop windows kan ik dan nog wel gewoon navigeren om het bestand te fixen gelukkig. Dus al met al kan ik er mee verder zo. Bedankt voor alle tips in ieder geval.

Laatst bewerkt:
Tsja, wil je echt werk doen met Excel, dan is Windows (heel veel) beter.

Kan je op je MAC geen Windows omgeving in Parallels installeren? Dan kan je beide gebruiken :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan