• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Draaitabel sorteer probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maikel_Snoeren

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2004
Berichten
6
Beste
In bijgevoegde file staat een simpele excel file met dito draaitabel.
Bij de automatische sortering van de draaitabel staat MA bovenaan.
Voor mij is het een raadsel waarom dit bovenaan staat.
Ik weet dat ik dit met handmatig sorteren het probleem op kan lossen maar ik wil gewoon begrijpen wat hier gebeurt.

Maikel

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx
 
Beste Maikel,

Excel ziet jouw invoer MA als Maandag.
Zet maar eens willekeurig in je tabel DI, wo, do, vr, za, zo neer, en ter aanvulling ook nog de getallen 1, 2, 3. Wanneer je dan auto-opmaak in de draaitabel toepast na te hebben ververst, zul je zien dat de "datums" bovenaan staan, dan de getallen en dan de tekst. Dat is de standaard sorteervolgorde van Excel.
Als je klikt op Bestand > Opties > Geavanceerd > Algemeen > Aangepaste lijsten bewerken. Dan zul je daar standaard lijsten zien met daarin de lijst met dagen van de week. Ik denk dat daar jouw probleem zit.
Ik weet niet of je die lijst kunt verwijderen.
 
Draaitabellen zijn handig maar soms ook een beetje eigenwijs. Op Richard's analyse valt niets aan te merken. De eenvoudigste workaround is om aan je brontabel een kolom toe te voegen met een formule die een spatie plakt achter Num.; gebruik die in je draaitabel.
Tip: maak eerst een tabel van je brongegevens (Invoegen > tabel)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan