Excel een brief maken naar aanleiding van tekeningen lijst met marco's

Status
Niet open voor verdere reacties.

wurth

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2006
Berichten
55
Ik heb een tekeningenlijst van een bouwbedrijf zie bijlage.
nu heb ik een Blad gemaakt Bstekening dit is een brief die ik bij tekeningen doe die ik verstuur aan bijvoorbeeld onderaannemers architect enz. Ik heb in de tekeningen lijst zelf een rode knop marco gemaakt (begeleidend schijven) als ik die aanklik gaan alle tekeningen die ik geselecteerd heb in kolom B automatisch in die brief.
Mijn vraag in die brief staat ook st dat zijn de aantal tekening die hij ontvangt dat verschild per tekening dus hij kan wel 4x de zelfde tekening ontvangen.
hoeveel tekeningen hij ontvangt staat in de tekeningen lijst aangegeven.
nu wil ik dat als ik in de brief de Architect 2 selecteer dat hij automatische in de tekeningenlijst kijkt hoeveel tekeningen hij moet hebben en dat invult in de brief. dus hoeveel tekeningen hij moet hebben van de geselecteerden tekeningen.
Het adres wat ik gebruik in de brief staat in het blad Adressen. Dus hij moet het adres in het blad adressen vergelijken met de partijen in de map tekeningenlijst en deze in de brief verwerken om uittekomen met het aantal tekeningen die die partij moet ontvangen.
En als ik de brief ga printen dat hij deze automatische opslaat in een aangegeven map op de computer.
alvast bedankt voor de hulp
 

Bijlagen

  • Tekeningen lijst Voortraject1.part01.rar
    98,6 KB · Weergaven: 229
  • Tekeningen lijst Voortraject1.part02.rar
    97,4 KB · Weergaven: 98
Er lijkt geen relatie te bestaan tussen de 'omschrijvingen' op Tekeningen lijst cel W10 t/m BT10 en de adressen lijst.

Gaat het je om de bedrijven, of om het type bedrijf (Onderdeel).
Zonder een vaste relatie tussen die twee zie ik niet zo snel een oplossingen (waarbij de kans op fouten niet al te groot is).
 
als ik de tekst in de addressenlijst in kolomB Instelling/bedrijf het zelfde hou als de omschrijving in de tekeningenlijst cel W10 t/m BT10 kan hij dit niet vergelijken met elkaar en zou de goeien nemen.
 
Ik heb er nog eens naar gekeken.
Probleem blijft bestaan.
Op BStekening selecteer je helemaal niet een bedrijf, maar een bedrijf, contact persoon etc., al die gevens zouden ook in de tekeningen lijst W9:BT9 moeten staan om ze te kunnen vergelijken.

Ben je zelf al verder gekomen?
 
als ik in BStekening een bedrijf selecteer dan zoekt hij in de addressen lijst de juiste gegevens en die zet hij er naast neer. maar als ik dan in BStekening dat bedrijf selecteer bij voorbeeld Vastgoed b.v. dan kan hij toch in de tekeningenlijst zoeken in W9:BT9 naar de naam Vastgoed b.v. en als deze het zelfde is als in de omschrijving in BStekeningen. kan hij toch een vergelijking maken en zo de goeie rij selecteren. dus het bedrijf wat je selecteer in BStekening vergelijkt hij met kolom B in de adressenlijst en zet zo het goeie adres op BStekeningen. en hij kan dan toch ook wat je bij BStekeningen heb geselecteert vergelijken met W9:BT9 in de tekeningenlijst en zo de goeie nemen.
maar dan moet je de omschrijving in kolom B van de adressen lijst het zelfde houden als wat je in voert in rij W9:BT9 tekeningen lijst. want dan kan hij ze vergelijken.
ik ben zelf nog niet veder gekomen het lukt niet
 
Als de listbox gekoppeld zou zijn aan de waarden in de B kolom (Instelling / bedrijf) wel, maar dat is niet het geval, de listbox is gekoppeld aan de (verborgen) A kolom in adressen.
De string (tekst) in de A kolom wordt via een formule samengesteld uit de waarden van diverse velden van het tabblad adressen.

In de afbeelding kan je zien dat de listbox eigenlijk ook veel meer gegevens bevat dan normaal zichtbaar is.
attachment.php


Ben zelf al wel wat verder gekomen, maar heb nog geen oplossing.
 

Bijlagen

  • ScreenHunter_47.jpg
    ScreenHunter_47.jpg
    37,9 KB · Weergaven: 604
Ja ik snap nu wat je bedoelt
het is wel lastig maar ik puzzel vrolijk veder.
ik hoop dat jij er uitkom want ik kom niet veder
 
Zo dan:

1. Excel kan met veldnamen werken, normaal gesproken is de veld naam gelijk aan de coordinaten, maar je kan die ook veranderen.
Ik heb de cellen A12:A1000 de veldnaam 'bedrijf' gegeven.

2. ik heb een validatie gezet op het bereik W10:BT10.
Onder Data heb je de optie validatie, hiermee kan je de waarde van cellen valideren.
Ik gebruik =bedrijf, een cel met validatie er in krijgt automatisch een listbox met mogelijke waarden is gelijk aan de range met veldnaam 'bedrijf' (handig hé, geen typ werk).

3. In rij 14 (Tekeningen lijst) heb ik de nummer 23 t/m 72 gezet.
In de uiteindelijke formule wordt middels vert.zoeken deze waarde opgezocht en later weer gebruikt om de juiste kolom te kunnen gebruiken bij het zoeken naar de waarde van bedrijf+tekening nummer. Dit kan mogelijk handiger maar ik kon geen bruikbare excel formule vinden om het kolom nummer te vinden in combinatie met horizontaal zoeken.

4. Met vergelijken;
=VERGELIJKEN(B12;'Tekeningen lijst'!C:C;0)
Krijgen we de rij en met Horiz.zoeken de kolom waarde.
=HORIZ.ZOEKEN($A$2;'Tekeningen lijst'!$W$10:$BT$14;5;0)
Beide samen geven de x en y coordinaat zo te zeggen.
Met Index kan je vervolgens de waarde ophalen.
Uiteraard alleen als er een tekening nummer is dus wordt de volledige formule:
=ALS(B12="";"";INDEX('Tekeningen lijst'!$1:$65536;VERGELIJKEN(B12;'Tekeningen lijst'!C:C;0);HORIZ.ZOEKEN($A$2;'Tekeningen lijst'!$W$10:$BT$14;5;0)))

In de bijlage staat het aangepaste programma.
Om de 1562 KB kleinder dan 100kb op helpmij toegestane bestand grote te krijgen heb ik 7Zip gebruikt http://www.7-zip.org/ en daarna nog een keer 'normaal' gezipt om het de extentie .zip te geven, 7zip heeft een eigen extentie die echter niet (helaas) op helpmij is toegestaan. Uitpakken (2x dus, eerste de zip en dan de 7zip) kan beide keren met 7zip.
Ter vergelijking, met 7zip bleef er 80 kb over, gewone zip komt niet verder van 229kb.
 

Bijlagen

  • Tekeningen lijst Voortraject v2.zip
    79,9 KB · Weergaven: 61
Ik ga even bekijken of alles werkt alvast bedankt he
je kan het bestand ook met winrar uitpakken moet je het 2 x uitpakken
 
De formule werkt goed.
maar ik heb nog 1 probleem als ik in de tekeningen lijst op begeleidend schrijven druk dan.
zet hij de geselecteerde tekening in de brief (bstekening) maar dan ben ik die formule van withaar in kolom A weer kwijt. hoe kan ik regelen dat die formule daar altijd in blijft staan.
ook als ik de marco bstekening gebruik.
nogmaas bedankt en ik hoop dat dit ook nog lukt
 
het is gelukt om de formule vast er in te laten staan. door de marco van bstekening aan te passen. dat hij in kolom B begint inplaats van kolom A.
ik blijf nu met 1 vraag zitten.
als ik de brief ga printen zou hij het eigelijk gelijk moeten opslaan op mijn computer in een te aangegeven map. en dan automatisch als bestandsnaam de datum en naam van het bedrijf moeten nemen. zodat ik alle brieven die ik geprint heb weer terug kan kijken.
misschien kan ik beter een nieuwe post maken voor deze vraag
ik hoop dat iemand een oplossing heeft alvast bedankt
 
nu wil ik in de tekeningenlijst rij 14 verbergen. maar als ik dan op de marco begeleidend schrijven druk komt rij 14 weer tevoorschijn. hoe kan ik instellen dat rij 14 verborgen blijft.
 
openstaande vragen

Ik zou voor de duidelijkheid hieronder de vragen zetten die nog niet zijn opgelost.
voor de nieuwste bijlagen zie withaar

vraag 1 als ik de brief ga printen zou hij het eigelijk gelijk de brief moeten opslaan op mijn computer in een te aangegeven map. en dan automatisch als bestandsnaam de datum en naam van het bedrijf moeten nemen. zodat ik alle brieven die ik geprint heb weer terug kan kijken.

vraag 2 ik wil in de tekeningenlijst rij 14 verbergen. maar als ik dan op de marco begeleidend schrijven druk komt rij 14 weer tevoorschijn. hoe kan ik instellen dat rij 14 verborgen blijft.

vraag 3 als ik in de tekeningen lijst een rij invoeg dan staat in die rij de formules uit kolom E EN F niet. kan het dat als je een nieuwe rij invoeg dat automatische de formule in kolom E en F er al instaan.

alvast bedankt voor de hulp
 
Vraag 1. Weer het zelfde probleem, je kiest niet het bedrijf, maar veel meer, dat pas niet allemaal in de bestand naam, welke elementen zou je er in willen hebben?

Vraag 2. Wat dacht je van de letters wit te maken?

Vraag 3. Kleine macro toegevoegd;

Sub Bijwerken()
'
' Bijwerken Macro
' De macro is opgenomen op 16-3-2007 door Withaar.
Range("E19").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = _
"=IF(RC[4]="""","""",LOOKUP(9.9999E+307,RC9:RC21,R9C[4]:R9C[16]))"
Range("F19").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=IF(RC[3]<>0,MAX(RC[3]:RC[15]),"""")"
Range("E19:F19").Select
Selection.AutoFill Destination:=Range("E19:F1420"), Type:=xlFillDefault
End Sub

Als je klaar bent met diverse rijen invoegen even op bijwerken klikken en klaar.
Kan ook wel helemaal automatisch, maar ik vermoed dat er nog wel meer gaat komen en dat kan direct mee onder button.
Vol automatisch oplossing laat ik aan iemand anders over, wil ook nog wat aan m'n weekend hebben :D

2 en 3 bijgewerk in de bijlage (weer 2x ingepakt).
N.b voor vraag 1 staan op het forum diverse voorbeelden, de vraag is (uiteraard) al vaker gesteld.
 

Bijlagen

  • Tekeningen lijst Voortraject v3.zip
    80,3 KB · Weergaven: 89
vraag 1 het opslaan als je print dus als ik het werkblad bstekening print dat hij het ook opslaat in pdf formaat.
in de bestands naam zou ik dan eerst graag de naam van het bedrijf willen hebben dus de bovenste regel in het briefhoofd en daar achter de datum. maar waarom wordt de bestandsnaam te lang als je heel cel A2
in de bestandsnaam zet? wat is het max aantal tekens in een bestands naam dan.


Wie wil voor mijn vraag 3 zie withaar vol automatisch maken zonder dat ik op een knop hoef te drukken. mischien withaar zelf?

alvast bedankt voor het antwoord
 
Laatst bewerkt:
Vraag

Ik werk als werkvoorbereider veel met eigenbouw werkbladen, maar deze is eigenlijk precies wat ik zoek. Is dit werkblad beschikbaar voor vrij gebruik?
 
Dit topic is gedateert, m.a.w. de op Helpmij geldende THT (Tenminste Houdbaar Tot) regel is overschreden. Die regel luid: topics
ouder dan drie maanden mogen met rust gelaten mag worden. Topic gaat op slot en wordt overgedragen aan de afdeling BNw(Betere Naslagwerken)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan