• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel en Datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mercedes sls

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2009
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over excel en datums.
Als ik de datum toevoeg, met =Vandaag() en ik open hem de volgende dag staat de datum van de dag dat ik hem open.
Maar ik wil dat de datum niet veranderd, is dat mogelijk?

En ik wil een button waarmee ik de datum kan update netzo als in Word. Dat ik de datum kan invullen met field.
En dan kan je die datum update door er met rechtermuisknop op te klikken en dan staat daar update field.
Is dat ook mogelijk in Excel?

Alvast Bedankt,

Cors

Bedankt met de datum is nu gelukt.

Heb ik nog 1 vraag kan je ook automatisch een week nummer genereren?

Cors

Ja, als ik dat doe krijg ik zo'n venster maar ik weet dan niet wat ik moet invullen, in dat venster.
Bestaat er niet zo iets als =vandaag() en dat die dan het week nummer weer geeft?

Cors

Beste Mercedes sls ;)

WEEKNUMMER is niet de goede formule zie bestandje.
Wij werken met het iso stelsel, dus andere formule.
Bij het eind van de jaarwisseling zal je het verschil merken.

Groetjes Danny.

Bijlagen

Of met een UDF
Code:
Function IsoWeek(d1)
    IsoWeek = Format(d1, "ww", 2) - IIf(Format("04-01-" & Year(d1), "ww", 2) = 2, 1, 0)
    If IsoWeek = 0 Then IsoWeek = 53
End Function

Die optie 2 was ik inderdaad vergeten te vermelden... héél belangrijk!

Wat de 3e mogelijkheid (formule Danny) betreft:
1 januari moet altijd WEEK 1 zijn..

Hallo Exhelp,

[
Wat de 3e mogelijkheid (formule Danny) betreft:
1 januari moet altijd WEEK 1 zijn.

Op welke regel valt deze opmerking terug?
Kijk bijv eens op
HTML:
http://nl.wikipedia.org/wiki/NEN_2772

@ ExHelp
ISO-weeknummering begint steeds op de maandag waarin de eerste donderdag v/h jaar valt.
Aangezien in 2005 1 jan een zaterdag is begint week 1 op maandag 3 jan

Hallo Exhelp,

[

Op welke regel valt deze opmerking terug?
Kijk bijv eens op
HTML:
http://nl.wikipedia.org/wiki/NEN_2772

Weer iets bijgeleerd ;)
Echter, doorgaans wordt 1 januari als week 1 beschouwd hoor.
Kijk bijvoorbeeld eens in je Outlook kalender naar 1 januari 2011.

@ Exhelp,

Klopt, maar dat wordt veroorzaakt door het feit dat outlook ontwikkeld is door Microsoft. In de USA hanteert men niet de ISO-weeknummering maar geldt dat de week, waarin 1 jan valt week 1 is. Vandaar ook de afwijking in de functie weeknummer.

Tegen deze achtergrond moet je je altijd afvragen welke vorm van weeknummering wil men.

Laatst bewerkt:
Vandaar dus als ik =WEEKNUM(TODAY()) doe dat er week 38 staat inplaats van 37 moet zijn.
Ik heb hen nu zo opgelost =WEEKNUM(TODAY())-1, maar dit is niet de juiste manier.

danny147? als ik dat bestand je van jou gebruik "weeknummer.xls" wat kan ik daar mee doen dan? snap dat niet echt?

Cors

Beste Mercedes sls ;)

Vandaar dus als ik =WEEKNUM(TODAY()) doe dat er week 38 staat inplaats van 37 moet zijn.
Ik heb hen nu zo opgelost =WEEKNUM(TODAY())-1, maar dit is niet de juiste manier.

danny147? als ik dat bestand je van jou gebruik "weeknummer.xls" wat kan ik daar mee doen dan? snap dat niet echt?

Cors

Gebruik deze formule:

=1+INTEGER((B5-DATUM(JAAR(B5+4-WEEKDAG(B5+6));1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(B5+4-WEEKDAG(B5+6));1;3)))/7)

Met als B5 uw datum.

Groetjes Danny. :thumb:

Goedemorgen,

Bedankt allemaal voor jullie hulp met mijn problemen.

Ik wil vooral exhelp en Danny bedanken voor hun hulp.

Groeten Corstiaan

Ps. ik zal deze vraag op opgelost zetten;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan