• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel factuur via email versturen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jebo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jebo

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2005
Hallo,

Ik heb het penningmeesterschap van een vereniging overgenomen.
Zij maken gebruik van een excel bestand met daarin een tabblad met de ledenlijst (naam, adres, woonplaats en emailadres) en een tabblad met een factuur gekoppeld aan de ledenlijst.
Nu zou ik graag de gemaakte factuur direct automatisch naar een emailadres uit de ledenlijst versturen en niet via de knop email bovenin excel, want dan moet ik het email adres nog steeds handmatig intypen.
Aangezien er meer dan 100 leden zijn vind ik dat wat te veel van het goede. Ik zou ook graag een vaste tekst met de mail mee willen sturen ( vb: "In de bijlage uw contributienota voor 20xx")

Is er hier iemand die mij hieraan kan helpen?

Als je excel hebt, heb je zeer waarschijnlijk ook outlook.
Zie http://www.rondebruin.nl/win/s1/outlook/mail.htm voor de bron van alle code die je hier op het forum vindt.
Of zoek op dit forum op "excel mail outlook", en je vindt werkelijk honderden voorbeelden (jouw vraag is een klassieker op dit forum).

ja ik heb ook outlook.
Ik ben alleen niet zo'n ster in vba.............

Met een voorbeeldbestandje wordt je sneller en beter geholpen.

Druk op (linker)ALT+F11 voor de code
Verander de variabele "TempFileName" in de naam hoe je de bijlage wil gaan noemen
Verander in de code .Display in .Send om echt te verzenden

Zoek naar overeenkomsten in het voorbeeldmailtje en in de code om te begrijpen hoe het werkt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ja............dat begint er al goed op te lijken.
Nog 1 vraagje: Zou het ook mogelijk zijn om het als pdf te versturen? of is dat te veel van het goede?

Als het niet kan ben ik hier ook al erg blij mee :d

Dank hier voor alvast.

Laatst bewerkt:
Je kan die xls omzetten naar een .pdf.
Dat is geen probleem.

Dat kan door te gaan naar Bestand, dan afdrukken, dan Afdrukken naar bestand, dan aangeven waar je het wilt opslaan en dan klikken op Opslaan.

(het zal in Word iets anders zijn, maar op deze manier gaat het dus)

Ja dat ik het kan opslaan als pdf dat weet ik, maar ik wil het graag direct als pdf versturen, dus zoals het xls bestand, maar dan direct als pdf naar de emailontvanger.
zonder tussenstappen.

Vanuit xls gelijk als een pdf versturen kan natuurlijk niet, je moet het toch eerst een pdf maken.

ja natuurlijk moet je eerst een pdf maken, maar ik vroeg mij af of ik dat dan ook kan automatiseren.
Dus dmv vba het tabblad omzetten naar pdf en dan automatisch versturen naar het e-mailadres wat bij de desbetreffende cliënt hoort.

Er staan tig voorbeelden hier in de zoekfunctie.
bv:
Code:
thisworkbook.exportasfixedformat 0, "c:\users\jebo\documents\map1\bestandsnaam"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan